HR Berichten van Arjen Banach (11)

Radicale Transparantie als fundament van deze Great Place to Work (podcast)

Viisi – Great Place to Work #1 – is een organisatie die werkt volgens het Holacracy principe. Om dit te kunnen realiseren is radicale transparantie gevraagd en bij Viisi is alles – zo lang het niet schadelijk is – openbaar. Iedereen kan altijd alles inzien. Maar er zijn nog meer vernieuwende aspecten aan de structuur en cultuur van Viisi. Tom van der Lubbe geeft je een kijkje in de machinekamer van deze Great Place to Work!

Op 9 september zullen host en spreker…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 6 juni 2019 op 9:20am — Geen reacties

Topsport als inspiratiebron voor meer energie op het werk, met Jochem Uytdehaage

Jochem Uytdehaage won op de Olympische Spelen van Salt Lake City in 2002 tweemaal goud en een keer zilver. Momenteel gaat Jochem heel Nederland door om organisaties en professionals te inspireren over hoe meer energie aan te boren om bijzondere prestaties te leveren. Hiervoor gebruikt hij de lessen uit de topsport., dezelfde lessen die hem Olympisch succes hebben bezorgd. In dit openhartige interview legt neemt hij de luisteraar mee in welke energiebronnen je kan aanboren en hoe je…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 16 april 2019 op 12:24pm — Geen reacties

Zelfsturing is als Geert Wilders, een verkeerd antwoord op een goed probleem

Steeds meer organisaties raken geïnspireerd door bedrijven die platter gaan werken. De nieuwe organisatiemodellen als holacracy, sociocracy winnen steeds meer aan terrein en verleiden organisaties ertoe om ook meer vanuit zelfsturing te gaan werken. “Ja, we hebben misschien wel teveel middenmanagement en moet de medewerkers weer autonomie geven. Als we stoppen met managers besparen we geld en geven de medewerkers meer regie over hun werkzaamheden.” Alleen maar winnaars of toch niet?…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 8 maart 2019 op 7:00am — Geen reacties

De 5 organisatie-lessen van de Luizenmoeder

Seizoen 2 van de Luizenmoeder is van start. De Luizenmoeder brak met het eerste seizoen record naar record. Heel Nederland was in de ban van de avonturen van de Klimop, een op ’t oog normale basisschool met bijzondere gebeurtenissen. Of moeten we zeggen, een bijzondere basisschool met normale gebeurtenissen? Raar is het in ieder geval niet, alleen heel bijzonder. De televisieserie over het reilen en zeilen van de school trok vorig jaar in ieder geval veel bekijks en was onderwerp van…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 11 februari 2019 op 12:14pm — Geen reacties

Podcast: Hoe de toekomst van werk er uit komt te zien, met Jaap Peters

Iedere organisatie heeft de wens om mensgericht te organiseren, medewerkers autonomie te geven en ze hoofdzakelijk in te zetten op hun talenten. Door de vele veranderingen en hoge werkdruk lukt dit maar weinig organisaties en hebben veel bedrijven meer weg van een intensieve menshouderij. Jaap Peters is organisatie-activist. Hij is oprichter van de Limes en het Slow Magazine en als spreker, schrijver en adviseurs gaat hij heel Nederland door om organisaties te transformeren van intensieve…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 11 januari 2019 op 1:45pm — Geen reacties

Hoe écht autonoom te gaan werken in organisaties (incl. podcast)

Autonoom werken is een trend. Nagenoeg alle organisatie trachten meer zeggenschap te geven aan medewerkers over hoe het werk uit te voeren. Lang niet elke organisatie slaagt hier echter in. Vanwege hoge werkdruk, veranderprocessen of ingesleten structuren blijkt echte autonomie in werkzaamheden nog vrij schaars.

In België is een organisatie die autonomie wel tot in de puntjes weet te faciliteren, op een plek waar je het niet zou verwachten, een ministerie. Bij de…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 13 december 2018 op 1:15pm — Geen reacties

Vergeet die droombaan, zoek een droomwerkgever

Onlangs kreeg ik van iemand de vraag na een lezing of ik een droombaan heb… Gevoelsmatig is dat zo maar ik was vooral ook benieuwd of dat voor de dame, die deze vraag stelde, ook het geval was. Dat was, helaas, niet het geval. Hoe dat kwam? Door de werkgever.

Ik ben daarover na gaan denken en alle organisaties ik tegenkom met mijn werkzaamheden en die in positieve zin opvallen qua successen en cultuur maken echt fans van hun eigen medewerkers. Deze medewerkers hebben een enorme…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 9 november 2018 op 3:30pm — Geen reacties

Hoe de cultuur van Red Bull Racing innovatie stimuleert

Het is 15 mei 2016, een zonnige dag in Barcelona en langs het Circuit de Catalunya staan duizenden sportfans klaar voor de Grote Prijs van Spanje. Max Verstappen is voor het eerst onderdeel van het grote Red Bull Racing Team, na te zijn overgeplaatst van het kleinere team Toro Rosso. Tijdens de kwalificatie op zaterdag laat Max zien hoe talentvol hij is, in een voor hem nieuwe auto rijdt hij de 3e tijd wat uitzonderlijk is. De race op zondag ontvouwt zich tot een waar spektakel. Al tijdens…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 12 oktober 2018 op 12:00pm — Geen reacties

Podcast: Energie in organisaties, de cijfers van 2018

Luister de podcast via deze link!

Hans van der Loo en Patrick Davidson doen al 5 jaar onderzoek naar de energie van werkend Nederland. Energie is namelijk de beste voorspeller van succes in organisaties. In deze podcast onthullen zij de cijfers van 2018, hoe staat het ervoor? Luisteraars van de podcast kunnen…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 17 september 2018 op 10:50pm — Geen reacties

Innoveren kan iedereen, 4 maandelijkse activiteiten om innovatie te ontketenen.

Elke organisatie is bezig met verandering. Het eenvoudigweg blijven uitvoeren de core-business is namelijk niet meer van deze tijd, die gedachte is ondertussen wel doorgedrongen in organisaties.

Veranderen plan je echter niet, dat ontstaat. Het blijkt dat organisaties die gemakkelijk veranderingen ondergaan zich hier niet op voorbereiden maar constant innoveren. Medewerkers krijgen de vrijheid en ruimte om te ontdekken hoe het werk beter kan worden ingericht en de…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 8 augustus 2018 op 6:37pm — Geen reacties

Waarom de medewerker centraal moet staan in jouw organisatie (en niet de klant)

De rol van cultuur in een organisaties gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het resultaat. Organisaties met een opvallende, inspirerende cultuur, daar willen professionals graag werken en klanten graag van kopen. Maar wie moet er centraal staan bij die cultuur, is het de klant of de medewerker? Er wordt wel gesteld dan klanten het bestaansrecht vormen van een organisatie en zij daarom logischerwijs centraal moeten staan in de strategie. Ik ben echter van mening dat een…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 12 juli 2018 op 12:31pm — Geen reacties