HR Berichten van Ardienne Verhoeven (23)

Weg-doe banen: ontmensen van organisaties

Op de Amerikaanse website The Minimalist maken Joshua en Ryan zich hard voor ‘ontspullen’. Ze noemen het the joy of having less . In het Nederlands zou je het vertalen naar ‘minder meuk, meer leuk’. Het genot om minder te hebben. Want wie heeft er niet een zolder met spullen die je bewaart omdat je er emotioneel aan gehecht bent of ‘voor het geval dat’. En…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 9 mei 2019 op 10:20am — Geen reacties

Investeren in onboarding: cijfers en metrics

Waarom zou je investeren in onboarding? Wat levert het je op? Daarvoor zijn cijfers nodig. Laten we er eens een aantal op een rijtje zetten. En kijken welke metrics je kunt gebruiken om te meten of, wat en hoe je de onboarding wilt veranderen.

In het kort een paar cijfers uit algemene onderzoeken naar onboarding:





1. Wat zie je bij slechte of geen onboarding?

  •  Een hoog percentage ongewenst voortijdig vertrek. Meer dan de…
Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 14 maart 2019 op 10:00pm — Geen reacties

Oh, my god! Stop de verenglishing: # not of #niet?

Het Engels rukt op. Ook in ons HRM-vak. Wanneer je vacatures zoekt op Indeed met het woord ‘agile’ vind je achtduizend banen in Nederland. Employee experience, candidate journey, engagement,  scrum. Facilitators en moderators. Net zoals human resources zelf overigens. Ik doe er gewoon aan mee, als expert in ‘onboarding’.…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 11 maart 2019 op 12:10pm — Geen reacties

Boemerang recruitment: rekruteer je ex-medewerkers opnieuw

Veel organisaties investeren tijd in een alumni netwerk: een netwerk van voormalige medewerkers. Een van de doelstellingen van het netwerk is het opnieuw aannemen van vertrekkers, boemerangs. Dat is slim: jij kent ze als en zij kennen jou. En het bespaart 30-60% op de recruitmentkosten.  Maar niet alle alumni worden boemerangs. In welke alumni kun je het beste tijd investeren?  …

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 18 januari 2019 op 11:15am — Geen reacties

Het gaat mis als je wat anders krijgt dan je verwacht

Het managen van verwachtingen is in ons vak een onderbelicht aspect. Terwijl het werkende leven er juist vol van is: een salaris dat je verwacht, complimenten van een manager, gedrag van collega's, doorgroeimogelijkheden. We spreken de verwachtingen  zelden uit en toetsen ze zelden. En dat kan zorgen voor teleurstellingen. Voor sommige verwachtingen stappen we daar snel overheen, zoals de inhoud van het kerstpakket bv.  Maar  soms zijn deze van cruciaal belang. voor nieuwe medewerkers bij…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 20 juni 2018 op 12:34pm — Geen reacties

Teleurgestelde nieuwe medewerkers vertrekken. Wat nu?

Mensen die op zoek gaan naar een nieuwe baan, hebben wat gemeen: ze zoeken naar informatie. Maar daar is iets bijzonders mee aan de hand: ze zoeken vooral naar informatie over wat ze gaan krijgen en veel minder over wat ze gaan brengen. En daar gaat het mis. Hierdoor ontstaan teleurstellingen en voortijdig vertrek.

‘Kijk eens wat je krijgt’

Onze communicatie met kandidaten op de arbeidsmarkt is gericht op ‘kijk eens wat je hier krijgt’. De verkoop van ons…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 16 januari 2018 op 7:30pm — Geen reacties

Nieuwe medewerkers klagen helaas buiten de deur.

Wanneer het nieuwe medewerkers tegenvalt, vertellen ze dat vaak tegen buitenstaanders of ze blijven stil. Vervelend om dat zelf niet te weten. Want het is slecht voor je employer brand en de betrokkenheid en retentie van nieuwkomers. Hoe zit dat en wat doe je er aan? 

60% van de nieuwkomers valt het tegen 

Wanneer een nieuwe medewerker start bij je organisatie wil je graag dat hij het goed naar zijn zin heeft. Maar dat is nogal eens anders. 60%…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 12 december 2017 op 1:00pm — Geen reacties

Word jij binnenkort vervangen door een chatbot?

De toekomst is aan wendbare, lerende, kostenefficiënte organisaties, die de capaciteiten van hun workforce mee laten bewegen  veranderingen.  Snel de juiste mensen en competenties vinden en behouden wordt belangrijker dan ooit. Zijn wij daar zelf wel zo goed in of kunnen we dat beter overlaten aan de techniek?…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 7 november 2017 op 2:10pm — Geen reacties

Snel succces van een nieuwe medewerker door goede onboarding

Een SVP marketing stapt over van een Amerikaans naar een Nederlands FMCG bedrijf. Een steengoede dame. Heel direct en resultaatgericht. Hoe zorg je dat ze slaagt? In haar team vinden ze haar Amerikaanse directheid niks. Ze morren achter haar rug. Na een half jaar vertrekt ze gefrustreerd. Snelle feedback had deze onterechte diskwalificatie kunnen voorkomen.  Daar had zij om kunnen vragen. En de organisatie had die voortvarender kunnen geven. Hoe richt je dat in voor…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 13 september 2017 op 12:00pm — Geen reacties

De baan van de toekomst met impact op nu

65% van de leerlingen van basisscholen gaat werken in een beroep dat nog niet bestaat, schat het World Economic Forum in (the future of jobs). Ook HR kent die banen vaak nog niet. O Is dat erg? Nou nee: In de middeleeuwen zou het ook moeilijk zijn geweest uit te leggen wat het internet is. Je kunt je van de nieuwe realiteit niet altijd een voorstelling maken. Maar het is goed er op voorbereid te zijn op de…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 15 augustus 2017 op 3:30pm — Geen reacties

Nieuwe medewerkers verbinden: stop met knijpen, maak kuiltjes

Tijdens een huwelijk hoorde ik de parabel van het zand in de hand. Als je je hand dichtknijpt loopt het zand eruit. Als je je hand als een kuiltje maakt blijft het liggen. Om bij elkaar te blijven, zou je voor elkaar zo'n kuiltje moeten zijn. En niet te hard knijpen. Hoeveel bedrijven maken zo'n kuiltje voor hun (nieuwe) medewerkers om hen te behouden? …

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 20 juni 2017 op 3:00pm — Geen reacties

Focus op instroom levert hoogste rendement

De Boston Consulting Group deed onderzoek naar HR topics die het meeste invloed hebben op de waardevan de organisatie.  Daar kwam deze top 5 uit:

- delivering on recruiting

- onboarding of new hires en retention

- managing talent

- improving on employer branding

- performance management & reward.

Wat opvalt in deze top: er zitten 3 onderwerpen in die te maken hebben met de instroom van nieuw personeel. Vanuit mijn praktijk zie ik dat…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 14 maart 2017 op 8:00pm — Geen reacties

Hoe laat je een nieuwe topman/vrouw slagen?

Je hoort het regelmatig: er komt een nieuwe topman en na een paar maanden is hij weer vertrokken. “Verschil in inzicht in de te voeren strategie van het bedrijf’ wordt er als tactische reden gegeven. 

Maar wat jaagt een nieuwe executive echt weg? 

de valkuilen om te checken



- Frustratie:  Van de senior executives die van buiten komen, faalt 40 tot 50% volgens consultancy bedrijf Leader OnBoarding. Zeker wanneer ze geen fundering…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 14 februari 2017 op 12:00am — Geen reacties

Helaas, de nieuwe medewerker is snel weer weg

Eindelijk iemand gevonden voor een lastige vacature, is hij na een paar maanden weer vertrokken. Meestal gaat het goed, maar er zijn signalen die ongewenst voortijdig vertrek voorspellen. Let op de volgende zaken:

- Overselling: Je belooft meer op de arbeidsmarkt dan je kunt waarmaken. Heel verleidelijk. Want zo zegt iemand sneller ja. Maar komt hij met verkeerde verwachtingen binnen. Realistic Job Profiling zorgt voor beter behoud.

Het gebrek aan de…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 16 januari 2017 op 4:00pm — 3 reacties

Succes brengt succes voort, gelijk geld geld

Nicolas Chamfort (1714) schreef in de 18e eeuw: 'Succes brengt succes voort, gelijk geld geld'. Dat blijkt nog steeds te kloppen. Met geld maak je geld, zeggen ze. Denk aan private equity die het vermogen van rijke particulieren investeert in bedrijven. De resultaten zien we in de Quote. Dat vinden we prima acceptabel, ook wanneer ze heel veel geld verdienen. We zijn over het algemeen weinig kritisch over de manier…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 13 december 2016 op 6:00pm — 1 reactie

Engage before they disengage

Een mooie Engelse uitspraak voor de succesvolle onboarding van nieuwe medewerkers: “Engage before they disengage” Een vertaling zou zijn: verbind voordat zij ontbinden. En daarmee de nieuwkomers minder gemotiveerd raken of vertrekken.  

In Nederland is bevlogenheid een populaire term binnen HRM. Bevlogenheid staat voor energieke, betrokken, intrinsiek gemotiveerde, competente medewerkers met hart voor de zaak. Fijn om ze te hebben gezien hun prestaties. Maar ook risicovol. Want de…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 8 november 2016 op 2:30pm — Geen reacties

Ik maak je ongelukkig en doe het toch. Ik word er namelijk zelf beter van.

Iets doen waarvan je weet het een ander ongelukkig maakt. Maar je doet het toch. Want het levert je meer voordelen dan nadelen op. Ik lees een verhaal over de frisdrankindustrie: Coca cola verkoopt calorierijke suikerdrank met mooie verhalen en weet dat dat obesitas veroorzaakt.  Ze gaan veranderen, beloven ze.

Het zet me aan het denken. Doen wij dat bij HR ook? Vertellen we te mooie verhalen aan een sollicitant om hem ja te laten zeggen tegen de baan. En weten we eigenlijk ook wel…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 18 oktober 2016 op 4:30pm — Geen reacties

Cyber War for Talent

In de Cyber War for Talent zijn de eerste digtitale onderduikers al gesignaleerd.

Recruitment kan niet zonder sourcing: Het online vinden en enthousiasmeren van talent voor een vacature. Je zet geen vacature op een jobsite maar je gaat zelf actief op zoek naar geschikte kandidaten die zelf niet rondkijken naar een baan. Met…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 8 september 2016 op 10:56am — Geen reacties

Niks agile: vastbijten!

Agility is volledig doorgedrongen binnen HRM. En het heeft hoge prioriteit. Om onze organisatie wendbaar te maken, willen we wendbaar talent. Een totaal overgewaardeerde eigenschap.

Continu veranderen

Verander of sterf uit, zegt agility expert Mike Hoogveld. Organisaties moeten zich continu veranderen om te overleven. Het wordt een constante factor.  Daar kan ik me volledig in…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 27 juni 2016 op 9:54am — 1 reactie

Recruitment en HRM: tijd voor een scheiding of hernieuwd ja-woord?

Recruiters en HRM’ers zijn twee bloedgroepen. Ze praten niet lekker met elkaar. Recruitment wordt meer en meer sales. En daarmee losgeknipt van de supply chain van HRM. Een slechte ontwikkeling naar mijn idee. Recruitment verwordt tot een te smalle expertise. Laat de ‘twee bloedgroepen’ een gezamenlijk doel nastreven: human capital inflow management



Een regisseur met expertise


Introduceer een aparte expertise naast HRM. Een inflow manager…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 12 mei 2016 op 3:30pm — Geen reacties