10 tips om een arbeidsconflict te stoppen voor het uit de hand loopt

In elk bedrijf spelen conflicten. Sommige zichtbaar, anderen onzichtbaar en doorgaans zijn medewerkers prima in staat hun conflicten met elkaar op te lossen. Maar soms escaleert een conflict en dan:

  • Kunnen de partijen samen niet meer tot een constructieve oplossing komen.
  • Is het benadelen van de ander belangrijker geworden dan het eigen belang.
  • Gaat het van kwaad tot erger en ontstaan er agressieve gevoelens en is dialoog niet meer mogelijk.

Wanneer een arbeidsconflict zo hoog oploopt, meldt een medewerker zich soms voor langere of kortere tijd ziek, om een daad te stellen of omdat hij zich door het conflict letterlijk arbeidsongeschikt voelt. Met deze 10 tips loopt het conflict niet zo hoog op en kan verzuim worden voorkomen:

  1. Luister goed naar wat er gezegd wordt, niet alles wat wordt gezegd is ook zo bedoeld.
  2. Vraag aan de ander wat deze precies bedoeld, heb je het goed begrepen?
  3. Zorg dat je weet waar het over gaat, hebben jullie het over hetzelfde?
  4. Stel het gesprek uit als je je opgefokt voelt en maak een afspraak om er op een later tijdstip op terug te komen. 
  5. Vertel hoe je je voelt door wat de ander zegt of heeft gezegd, soms komen dingen onbedoeld hard over en weet de ander niet dat het jou zo raakt.
  6. Respecteer de mening van de ander ook al staat die haaks op jouw mening. Dat houdt niet in dat je het met hem of haar eens hoeft te zijn.
  7. Als het nodig is, verontschuldig je dan voor je gedrag.
  8. Overleg met de ander hoe jij het ziet en hoe jullie dit samen kunnen oplossen zodat jullie beiden tevreden zijn over het resultaat.
  9. Onderhandel over de punten waar over te onderhandelen valt.
  10. Sluit een compromis waar je mee kunt leven.

Het is natuurlijk makkelijk praten, of liever gezegd schrijven. Want als je in een conflict verwikkeld zit is het soms helemaal niet makkelijk om de bovenstaande tips toe te passen. Als het niet lukt om er samen uit te komen, zorg dan dat je een onafhankelijke derde inschakelt zoals een MfN Registermediator. Die is opgeleid om jullie tijdens het gesprek te begeleiden, jullie zoveel spreektijd te geven als nodig is en om jullie te helpen elkaars standpunten in te zien.

Maar het allermooist is natuurlijk als je er samen uit kunt komen, samen weer door dezelfde deur kunt en samen tot een oplossing bent gekomen zonder hulp van buitenaf. En dat is mogelijk, maar het vergt wel wat van je.

Aantal keer bekeken: 372

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland