Er zijn geen perfecte managers. En zelfs de beste leidinggevenden hebben eigenaardigheden. Maar de beste managers hebben iets wat hen echt laat uitsteken boven de rest. Ze bezitten iets dat hun tekortkomingen overschaduwt; ze hebben het vertrouwen van hun medewerkers.

Hoe werkt dat dan? Als je je leidinggevende vertrouwt dan hoef je je niet in te houden. De belangrijkste reden daarvoor is dat een omgeving met veel vertrouwen veilig is. Als je je veilig voelt hoef je geen onnodige energie te verspillen om in de omgeving op zoek te gaan naar (mogelijk) gevaar. Hoe meer vertrouwen je hebt hoe veiliger je je voelt en hoe meer je geneigd bent het beste van je zelf geven.

Hoe meer je medewerkers jou als leidinggevende vertrouwen des te hoger is de betrokkenheid en motivatie.

Vertrouwen is geen gave, het moet verdiend worden. Je moet ervoor werken en het nooit als vanzelfsprekend aannemen.

Als leidinggevende is vertrouwen ook je beste vriend. Vertrouwen geeft je invloed als je je medewerkers in beweging wilt krijgen. Zonder vertrouwen heb je niet echt de betrokkenheid en loyaliteit van je mensen. En zonder dat zullen prestaties niet optimaal zijn.

Vertrouwen is krachtig maar het opbouwen ervan kost tijd. Het gebeurt niet van de een op de andere dag. Het wordt laag voor laag opgebouwd. Maar er zijn cruciale momenten waarin je als leidinggevende een onuitwisbare goede indruk maakt. Momenten die een boost kunnen geven aan vertrouwen. Het zijn dingen die medewerkers nooit vergeten:

 

1. Mijn manager bood zijn excuses aan toen bleek dat hij het bij het verkeerde eind had.

Als je als leidinggevende duidelijk je excuses aanbiedt dan bouw je daarmee geloofwaardigheid op. Belangrijk is dan wel dat die excuses specifiek zijn en dat ze gemeend zijn.

 

2. Mijn manager reageerde opmerkelijk wijs op een grote fout die ik had gemaakt.

De beste managers helpen hun medewerkers te leren van hun fouten. Ze onderzoeken wat de oorzaak is, ze bekijken de schade, ze geven aan dat ze teleurgesteld zijn, ze kijken naar de les die hieruit geleerd kan worden, ze zorgen dat die les geleerd wordt en ze verwachten verbetering.

 

3. Mijn manager reageerde met empathie en aanmoediging op iets wat persoonlijk en belangrijk voor me was.

De beste managers begrijpen dat als er iets gebeurt in het leven van een medewerker (iets van vreugde of verdriet), dat zij de blijdschap extra kunnen vergroten of de pijn een beetje kunnen verzachten. Bruiloften, begrafenissen, geboortes zijn een aantal voor die hand liggende gebeurtenissen. Maar de juiste reactie van jou als leidinggevende als een medewerker een prijs wint, als zijn kinderen succesvol zijn in iets of als zijn ouders ziek worden, kan een blijvende indruk maken op je medewerker.

 

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

 

 

Aantal keer bekeken: 609

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland