Soms zie je medewerkers die barsten ervan. Daar spat het vanaf. Ze hebben veel zelfvertrouwen. En dat maakt dat ze meer plezier hebben in wat ze doen en het beste van zichzelf geven.

Het is het geloof in eigen kunnen waardoor ze meer lef hebben om hun grenzen te verleggen. En daardoor betere resultaten behalen.

Toen ik zelf leidinggevende was kwam ik erachter dat veel van mijn medewerkers twijfels had over hun talenten. Ze hadden geen idee wat ze ECHT konden. Veel onderschatten hun ware potentieel.

Mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken. Maar vaak wint de angst en de twijfel het. Waardoor ze niet het beste geven van zichzelf en niet optimaal presteren.

Maar gelukkig heb je als leidinggevende een geheim wapen. En dat is bewust het zelfvertrouwen van je medewerkers op te bouwen. Zodat angst en twijfel zo weinig mogelijk in de weg zitten. En medewerkers het beste van zichzelf geven in hun functie zodat ze optimaal kunnen presteren.

Hier zijn 4 eenvoudige en krachtige manieren om het zelfvertrouwen van medewerkers op te bouwen:

 

 1. Behandel je medewerkers als winnaars.

Ook als ze nog niet winnen. Een leuk voorbeeld komt uit een experiment waarbij aan een leraar werd verteld dat zijn klas was gevuld met getalenteerde en zeer begaafde leerlingen. In werkelijkheid waren die leerlingen gewoon willekeurig gekozen. Het bleek dat de prestaties van de kinderen verbeterden simpelweg omdat de leraar hogere verwachtingen had. Als je ervan uitgaat dat iemand een potentiële hoge performer is dan ga je anders naar die persoon kijken. Je investeert meer tijd in die persoon en je zoekt naar het positieve. En dat alles zet aan tot meer zelfvertrouwen.

 

2. Geef regelmatig aan hoe belangrijk het werk is.

Diep van binnen wil iedereen weten dat het werk wat we doen echt verschil maakt. Het geeft ons bevestiging en zelfvertrouwen. Zorg ervoor dat je werknemers goed begrijpen hoe belangrijk hun individuele werk is voor het succes van het bedrijf.

 

3. Uit je vertrouwen ook wanneer de resultaten er niet zijn.

Als werknemers niet goed presteren is het verleidelijk om dat winnende gevoel kwijt te raken. Maar dat is juist het moment wanneer je het zelfvertrouwen bij medewerkers moet weten te behouden. Zorg ervoor dat medewerkers echt voelen en weten hoeveel je als leidinggevende gelooft in hun capaciteiten. Als ze daarvan overtuigd zijn zal zich dat vertalen in resultaten.

 

4. Modelleer succesvolle teams.

Zoek uit wat andere, succesvolle teams, precies doen. Kopieer de dingen die zij anders doen naar jouw afdeling of team. Medewerkers zien dat je stappen neemt om hen te helpen goede resultaten te behalen. Alleen al het feit dat je dat doet zal zich vertalen in meer zelfvertrouwen.

 

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

 

 

Aantal keer bekeken: 661

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland