De kans hebben om te groeien en ontwikkelen is één van de belangrijkste aanjagers voor bevlogenheid en motivatie bij medewerkers. De behoefte om te groeien, om uitdagingen te overwinnen, om beter te worden is universeel, sterk en diepgeworteld.

Om bevlogenheid bij medewerkers te vergroten moet dus in hun behoefte aan groei worden voorzien.In grote organisaties worden medewerkers vaak doorverwezen naar de corporate trainingafdeling. Of er wordt op HR gewacht om iets van een trainingprogramma te initiëren. In kleine bedrijven zijn managers vaak druk, omdat ze meerdere petten op hebben waardoor de ontwikkeling van medewerkers van de agenda valt.

Regelmatig zie ik dat de rol van leidinggevenden in de groei en ontwikkeling van medewerkers wordt onderschat of onderbenut. Er zijn altijd fantastische trainingen, workshops en andere tools om je medewerkers te ontwikkelen.

Maar er gaat niets boven de voortdurende ontwikkeling die leidinggevenden zelf aan hun medewerkers kunnen bieden. Om je medewerkers te helpen groeien zonder dat het je veel tijd en geld kost zijn hier vier stappen die het hele proces makkelijker maken.

Stap 1 – Helderheid
Een van de uitdagingen in het ontwikkelen van medewerkers is dat we vaak niet weten waar we moeten beginnen. Je teamleden helpen ontwikkelen start met helderheid. Een goede vraag om jezelf te stellen over je medewerker is: ‘Waar moet hij in groeien om effectiever te zijn dan dat hij nu is.’ Sommige medewerkers hebben daar voor zichzelf een helder beeld over. Maar anderen steunen daarbij op hun leidinggevenden om het hen te vertellen.

Stap 2 - Uitdaging
Groei vereist jezelf stretchen en nieuwe dingen proberen. Dat betekent dat je medewerkers buiten hun comfortzone moeten treden. Soms zullen ze niet uit zichzelf die stap zetten. Een vogel schuift haar jong uiteindelijk het nest uit om het te laten vliegen. Als leidinggevende moet je zo nu en dan je medewerkers een stukje verder pushen, voorbij hun comfortzone, om ze te laten groeien. Want de slechtste dienst die je je medewerkers kunt bewijzen is ze nooit uit te dagen.

De sleutel zit ‘m in hoe ver je ze uit de comfortzone pusht. Té ver en ze verliezen hun vertrouwen dat ze het kunnen en dat demotiveert. Niet ver genoeg en het voelt niet als een uitdaging en motiveert niet. Start klein om zo kleine stappen te zetten en winsten te behalen.

Stap 3 – Ondersteuning en vertrouwen

De motivatie om toch door te zetten buiten die comfortzone hangt af van het beeld dat je medewerker heeft van zijn vaardigheden. Of je medewerker gelooft dat die voldoende zijn om de uitdaging aan te gaan. Van belang is dat je het geloof in eigen kunnen bij je medewerker versterkt. Dat doe je bijvoorbeeld door je vertrouwen uit te spreken of door je medewerker eraan te herinneren dat hij in vergelijkbare situaties succesvol was.

Stap 4 - Feedback - ben ik gegroeid?
Groei is vaak moeilijk zelf te zien. Daarom leunen we op informatie van buiten om te bevestigen of we inderdaad voortgang hebben gemaakt. Die feedback is belangrijk omdat groei, net als schoonheid, niet objectief is. Wanneer één van je medewerkers zich ontwikkelt maar het zich niet realiseert dan is ze in haar idee niet aan het groeien. Het is belangrijk dat, naast dat je je teamleden helpt zich te ontwikkelen, je ze ook laat weten wanneer je ziet dat ze groeien of gegroeid zijn. Die feedback helpt om gemotiveerd te blijven en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen groeit. Zodat je steeds meer kunt uitdagen!

Vond je dit interessant en wil je meer weten?
Download gratis het e-rapport: 5 tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

Aantal keer bekeken: 630

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland