De komende jaren stroomt Generatie Z (jongeren tussen de 18 en 24 jaar) de arbeidsmarkt op. Hoe maken werkgevers zich aantrekkelijk voor de talenten uit deze generatie?

Uit onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers blijkt dat meer dan driekwart van de jongeren tevreden is met zijn of haar baan. Daarmee is Generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Maar meer dan de helft van hen is bereid te kijken of het gras bij de buren groener is; 57 procent van de jongeren zegt op zoek te zijn naar een andere baan.

Monsterboard geeft werkgevers 4 tips om deze jongeren effectief te werven.

1. Biedt vacatures mobiel aan
Uit het World of Work-onderzoek in opdracht van Monster Worldwide blijkt dat Generatie Z het liefst via de mobiele telefoon naar werk zoekt. Zorg er dus voor dat je vacatures leesbaar zijn via mobiel, maar ook dat ze online te vinden zijn. En vergeet ook niet je website mobiel goed leesbaar te maken.

2. Investeer in moderne recruitmenttechnieken
Het is niet alleen belangrijk om vacatures via mobiel en online aan te bieden, maar kijk ook naar nieuwe recruitmenttechnieken. Jongeren vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te kunnen chatten met werkgevers tijdens een sollicitatieproces. Generatie Z vindt chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan mailen of bellen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen tijdens het sollicitatieproces kun je daar als werkgever echt in faciliteren.

3. Biedt een passend salaris
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z vindt dat een hoger salaris bijdraagt aan werktevredenheid. Een goed loon is dus erg belangrijk voor jongeren. Kun je daar als werkgever niet direct in investeren omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.

4. Kijk naar mogelijkheden in het buitenland
Naast een goed salaris vinden jongeren de optie om te kunnen werken in het buiteland belangrijk. Maar liefst 70 procent van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten. Heeft jouw bedrijf ook een vestiging in een ander land? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor werken of stages daar en noem dit ook in je vacaturetekst.

Aantal keer bekeken: 131

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland