5 misverstanden over het waarderen van medewerkers

Waardering door de direct leidinggevende is de belangrijkste aanjager voor prestaties van medewerkers. En toch is het geven van waardering één van de meest onderbenutte managementinstrumenten.


De behoefte om erkend en gewaardeerd te worden is de meest fundamentele behoefte die we als mens hebben. Wat we ook halen uit ons werk, er is niets waardevoller dan het gevoel dat we er écht toe doen. Dat we een unieke waarde bijdragen aan iets en dat we daarvoor worden gewaardeerd.


Het gevoel dat je echt wordt gewaardeerd geeft een positief gevoel. Op het meest basale niveau laat het je veilig voelen en dat is wat je vrij maakt om het beste van jezelf te geven.


Uit onderzoek van Gallup blijkt dat medewerkers die regelmatig erkenning en waardering ontvangen van hun direct leidinggevende beter gaan presteren, hun productiviteit verhogen,  gemotiveerder en meer betrokken zijn en langer bij de organisatie blijven.


Het geven van waardering is één van de belangrijkste managementtechnieken die je kunt inzetten. Toch kom ik er veel misverstanden over tegen waardoor het té weinig en vaak ook ineffectief wordt toegepast.


Hier zijn de 5 misverstanden op een rijtje:


1. Waardering is alleen voor de best presterende medewerkers.


Vaak wordt waardering alleen gericht op het kleine percentage van top performers. Beloning en waardering voor top presteerders doet weinig voor de grote groep van andere medewerkers die ook extra hard gewerkt hebben om hun prestaties te verhogen. Degenen die niet tot die top behoren, de grote middengroep van 70%, worden genegeerd. Die 70% echter doet wel het grootste deel van het werk en maken het juist mogelijk voor de topmedewerkers om te schitteren. Jack Welch zei in zijn boek Winning: “Iedereen in die middengroep van 70% wordt gemotiveerd door waardering. Je wilt die 70% niet verliezen, je wilt ze verbeteren.”


2. Geld is de beste waardering.


Uit onderzoek blijkt dat medewerkers unieke, persoonlijke en zorgvuldige individuele waardering belangrijker vinden dan gewoon geld. Het feit dat je als leidinggevende het moment van de erkenning en waardering uniek en individueel maakt heeft meer impact op de motivatie van medewerkers dan het geld zelf. Geld motiveert niet, het is alleen een compensatie voor het verrichte werk.


3. Het waarderen van medewerkers is een softe managementstijl.


Complimenten geven wordt vaak gezien iets softs. Er is veel geschreven over complimenteren op de werkvloer waardoor er wel eens lacherig over wordt gedaan. En het daardoor voor managers lastig wordt om het nog serieus te nemen. Maar het geven van erkenning en waardering heeft keihard effect op de bottomline. En is daarmee niet meer zo soft als soms wordt gedacht. Onderzoek heeft aangetoond dat effectieve erkenning en waardering leidt tot een significant hogere motivatie en betrokkenheid. Medewerkers die sterk betrokken en gemotiveerd zijn presteren beter en zijn productiever wat weer leidt tot een hogere omzet.


4. In een recessie is het waarderen van medewerkers een verspilling van geld.


Met name in tijden van economische recessie wordt gedacht dan het erkennen en waardering van medewerkers een tijd- en geldverspilling is. Dit is verre van waar. Juist als je als leidinggevende erkenning en waardering goed inzet dan betaalt het zichzelf terug in meer productiviteit en meer omzet. Daarnaast zeggen medewerkers dat niet-materialistische erkenning en waardering een langere impact heeft dan geld, bonussen of incentives. Het zeggen van ‘bedankt voor je inspanning’ is waardering en kost geen geld en 3 seconden van je tijd.


5. Het is overbodig om waardering te geven aan medewerkers die gewoon hun werk doen.


Veel medewerkers geven aan dat het hen motiveert als ze erkend en gewaardeerd worden voor hun werk. Een grote groep geeft zelfs ook aan harder te werken als hun inspanningen beter erkend worden. Erkenning en waardering geven aan medewerkers voor hun inspanningen is één van de makkelijkste manieren om motivatie en betrokkenheid te verhogen.

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

 

 

Aantal keer bekeken: 2896

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland