Vijf mythes over complimenten geven aan je medewerkers

Toen ik voor het eerst als HR manager begon binnen een grote organisatie was ik verantwoordelijk voor het opleiden en trainen van nieuwe managers. We hadden destijds een verplicht, 3 weken durend, trainingsprogramma voor alle nieuwe leidinggevenden.

Ook performance management stond op het programma. De meeste tijd besteedden we aan hoe om te gaan met middelmatige en slechte performers en andere prestatie problemen. En slechts twee uur aan hoe om te gaan met goede prestaties.

We dachten niet dat waardering en positieve bevestiging niet belangrijk was. Het leek gewoon een no-brainer: " Ja, natuurlijk geef je een compliment als iemand iets goed heeft gedaan."

We leerden onze managers dat effectieve waardering specifiek, tijdig en oprecht moet zijn. Maar meer dan dat hadden we ze niet te leren. Het was één van hun favoriete trainingsdagen – we eindigden altijd vroeg.

Nu weet ik wel beter…

Even versneld doorspoelen naar vandaag. Waardering blijkt één van de meest krachtige managementinstrumenten om de motivatie van je medewerkers te verhogen. Het werkt als een turbobooster.

Maar ook blijkt dat de meeste medewerkers vinden dat ze niet voldoende waardering krijgen.  Het is nog steeds een ondergewaardeerd en onderbenut management instrument.

Dat komt omdat we soms nog steeds geloven in de volgende mythes:

1. Je kunt het overdrijven
Stel deze vraag eens aan een groep medewerkers: "wie van jullie ontvangt teveel waardering van zijn of haar leidinggevende?" Ik schat dat geen enkele hand omhoog gaat.
2. Het is makkelijk
Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen: "he, goed gedaan". Het moeilijke gedeelte zit ‘m in het beschrijven van het specifieke gedrag dat leidde tot die goede resultaten en de waardering. Het is hetzelfde wanneer je je partner of kind vaak vertelt dat je van ze houdt. Maar je zelden de tijd neemt om ze te vertellen waarom je zo van ze houdt.

3. Het draait allemaal om techniek.
Ja, hoe je waardering geeft is belangrijk. En het is cruciaal om daarin vaardigheden op te bouwen. Maar nog veel belangrijker is je mindset. Ben je bereid en heb je het vermogen om waardering te geven.

Leidinggevenden die snel en sterk oordelen, van nature achterdochtig zijn, onzeker en afstandelijk zijn zullen waardering behandelen als een schaars goed. Het staat op rantsoen en wordt in kleine hoeveelheden uitgedeeld in heel bijzondere omstandigheden.

Leidinggevenden die goed zijn in het geven van waardering bekijken de wereld en hun medewerkers vanuit een andere bril. Ze zoeken naar het positieve en herkennen het goede in mensen en in situaties. Het goede nieuws is, je mindset kun je veranderen.

4. Niet iedereen wil waardering of heeft waardering nodig.
Zich gewaardeerd voelen is één van de basisbehoeften van de mens. Het overstijgt cultuur, ras, geslacht en leeftijd. Sommige mensen zeggen dat ze het niet willen of niet nodig hebben, en ze geloven het zelfs. Mijn tip: - tenzij je gevraagd wordt om te stoppen – blijf waardering geven!

5. Het kost te veel tijd.
Geen tijd betekent geen prioriteit. Met de juiste mindset en de juiste vaardigheden zul je door het geven van waardering de bevlogenheid van je medewerkers vergroten. Geen slecht rendement van die 30 seconden van je tijd.

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

Aantal keer bekeken: 1722

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Rijk Doornebal on 12 juli 2013 at 7:53pm

Mooi geschreven Marianne!

Reactie van Ruud van Gerrevink on 12 juli 2013 at 10:27am

"Like"

Goed verhaal, mijn waardering hiervoor bij deze.

Kan niet vaak en duidelijk genoeg worden verteld. Managers onderschatten hoeveel impact hun waardering (zowel positief als negatief) heeft op hun medewerkers.

Reactie van Francine ten Hoedt on 11 juli 2013 at 1:20pm

Zo herkenbaar. Bij veel van de conflictbemiddelingen die ik doe, komt een keerpunt als de deelnemers waardering naar elkaar uitspreken over het werk dat ze doen. Vaak bespreken we ook het gewenst gedrag en hoe je dat duurzaam tot stand kunt brengen. Ook daarbij speelt waardering een grote rol. Zie ook het boek van Marius Rietdijk over organisaties conditioneren.