5 tips om draagvlak voor verandering te realiseren!

Draagvlak voor veranderingen is er vaak wel. Maar draagvlak om (zelf) te veranderen? Dat is nogal eens kleiner dan nodig is voor een succesvolle verandering. Vijf tips om draagvlak voor verandering te realiseren!

1e tip: hoor wat wordt gezegd. In alle organisaties waar ik kom hebben mensen ervaringen, ideeën en inzichten. Dat is mooi; vaak vindt je daarin antwoorden voor de actuele organisatievragen. Ook veel oplossingen voor obstakels en manieren om kansen te benutten hoeven daarom niet ‘van buiten’ te komen. Als je maar luistert en echt hoort wat wordt gezegd. Samenvat. En doorvraagt. En toetst. En…

2e tip: geef aan wat je met inbreng doet. Het zwarte gat. Dat beeld krijg ik wel eens als mensen vertellen hoe het voelt als ze hun voorstellen in het niets zien verdwijnen. Zo zonde! De derde, vierde of vijfde keer doen mensen die voorstellen namelijk niet meer. Dat is makkelijk te voorkomen, en dat niet alleen: je kan ervoor zorgen dat je ook in de toekomst geregeld nieuwe inbreng uit de organisatie krijgt. Door aan te geven wat je met die inbreng doet, en hoe belangrijk je die inbreng vindt!

3e tip: vertel wat je niet gebruikt. En waarom. Is altijd alle inbreng bruikbaar? Nee, dat is niet zo. Is dat erg? Nee, ook niet. Als je mensen maar uitlegt waarom je bepaalde ideeën of inbreng niet gebruikt of kan gebruiken. Omdat het geld ervoor ontbreekt bijvoorbeeld, of omdat het ene idee het andere idee in de weg staat. Mijn ervaring hierbij is dat mensen echt wel begrijpen dat hun idee (toch) niet kan worden gebruikt. Als je het maar aangeeft en uitlegt!

4e tip: kies en help die keuze begrijpen. Door keuzes ontstaan doelen. Die doelen zijn nodig; mensen weten dan waar zij zich op kunnen richten. Het vervolgens realiseren van die doelen wordt makkelijker als mensen weten wat de doelen zijn en zich daar ook in herkennen. Omdat zij het uitgelegd hebben gekregen bijvoorbeeld. Of – nog mooier – omdat zij over de doelen en de aanpak mee hebben kunnen denken!

5e tip: vraag iedereen voor een specifieke bijdrage, passend bij iemands’ profiel. Mensen vinden het fijn wanneer hun bijdrage onderdeel wordt van een verandering. De kans daarop neemt toe als de bijdrage kwalitatief ook goed is. Dat gaat lukken als iemand over de daarvoor benodigde kwaliteiten beschikt. Mensen kunnen zich natuurlijk zelf aanmelden; als zij dan ook worden gekozen (of worden gevraagd voor een bepaalde bijdrage), dan voelen zij zich gezien en gewaardeerd!

Hoe realiseer jij draagvlak voor verandering?

Aantal keer bekeken: 45

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland