5 unieke parels in het performance managementgesprek

Toen ik destijds voor het eerst als HR manager begon bij een grote organisatie viel ik met mijn neus middenin de jaarlijkse performance management ronde. Het was een drukke tijd voor het HR team, van voorbereiding en communicatie tot het achter de broek aanzitten van leidinggevenden om gesprekken op tijd te voeren en in te leveren. 


Veel leidinggevenden zien het voeren van performance-managementgesprekken als een verplichte taak, als een administratieve last. Dat beeld houdt goed performance management tegen. In dat beeld worden individuele performance management gesprekken helemaal los gezien van het sturen op bevlogenheid en motivatie van medewerkers. Alsof het aparte dingen zijn. En zo op het eerste oog lijkt het zelfs alsof het tegenovergestelden zijn van elkaar.

Want gaat performance management niet over het sturen op resultaten en het sturen op bevlogenheid niet over het streven om medewerkers gemotiveerd en betrokken te krijgen en houden? Jazeker, maar ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Sterker nog… het heeft geen enkele zin als je niet zorgt dat je performance management proces de bevlogenheid van je medewerkers verhoogt én als je niet zorgt dat je met het sturen op de bevlogenheid van je medewerkers de prestaties verbetert.

Van belang is het performance management proces te gaan zien als een manier om de bevlogenheid van medewerkers te verhogen. Performance-managementgesprekken zijn namelijk UNIEKE mogelijkheden voor managers om de motivatie en betrokkenheid bij medewerkers een langdurige boost te geven.

Hier zijn 5 parels in het performancemanagementproces waarmee je bevlogenheid verhoogt:


1. Helderheid
Het hebben van kristalheldere doelen en exact weten wat er van je wordt verwacht is een aanjager voor bevlogenheid. In de performance management gesprekken kun je als leidinggevende deze helderheid vergroten. Een krachtig middel hiervoor is het praten over hoe doelen gemeten gaan worden. Dat geeft medewerkers helderheid over wat echt belangrijk is. Uiteindelijk moet een medewerker volmondig ‘ja’ kunnen zeggen op de vraag: ‘is het voor jou helder wat er van je verwacht wordt en hoe dat bijdraagt aan de doelen van de organisatie?’

2. Ondersteuning

Ondersteuning is een andere belangrijke aanjager voor bevlogenheid. Het hebben van de juiste middelen, de nodige training, de gewenste informatie en de persoonlijke steun van de leidinggevende. Het is iets wat vaak makkelijk over het hoofd wordt gezien. Vraag in het performance management gesprek of je medewerker ervaart dat hij de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om het werk succesvol te kunnen doen.


3. Talent vs Job fit

Als medewerkers hun talenten kunnen gebruiken in het werk vergroot dat bevlogenheid. Vaak beschrijven we eerst de functie en daarna zoeken we de persoon die daar het beste bij past. Maar als manager van een team of afdeling kun je ook taken samenstellen die aansluiten bij de talenten van een medewerker, zodat hij of zij die ook kan gebruiken. En juist het performance management proces geeft een goed beeld van de vaardigheden en talenten van medewerkers. 


4. Feedback
Het belang van feedback is overduidelijk als het gaat over performance management. Het meest effectief voor het verhogen van bevlogenheid is als dat wekelijks gebeurt. Maar zo regelmatig feedback geven is voor veel leidinggevenden vaak lastig. Ze zijn te druk, hun teamleden zitten op verschillende locaties of ze hebben een grote span of control. 

De truc is om feedback te zien als iets wat maar 1 minuut hoeft te duren en heel kan simpel zijn. 'Je hebt tijdens je presentatie alle mogelijke voordelen en nadelen op een rij gezet zodat het de belangen van alle partijen adresseerde. Dat was heel goed.’ of ‘je gaat te snel, neem meer tijd om aan je team uit te leggen wat je voor elkaar probeert te krijgen’. Zo wordt feedback licht, snel en kan het wekelijks gebeuren.


5. Ontwikkeling
De juiste vaardigheden ontwikkelen om nu en in de toekomst goede resultaten te halen is een doel van performance management. Als je ontwikkelt voor de TOEKOMST zullen je medewerkers NU meer bevlogen zijn. Want als medewerkers steeds ervaren dat ze groeien en ontwikkelen verhoogt dat bevlogenheid. 


Vond je dit interessant en wil je meer weten? Download gratis het e-rapport:5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven

Aantal keer bekeken: 599

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Jeremy Husmann on 13 oktober 2016 at 2:12pm

Goed stuk en hartgrondig eens!

Reactie van Jan van der Zanden on 13 oktober 2016 at 1:57pm

He, he, eindelijk een goed antwoord op de vele onzin die de laatste tijd wordt geschreven dat beoordelen onzin is.
Chapeau!