6 redenen waarom je ingekochte trainingsprogramma niet werkt

Vorige week sprak ik een HR-manager van een groot IT-bedrijf. Ze vertelde dat ze op zoek was naar een trainingsprogramma voor alle teamleads binnen het bedrijf. ‘Eigenlijk’ zei ze,' is het de salesdirecteur die dit wil en het liefst zo snel mogelijk. Ik heb er eerlijk gezegd zelf mijn twijfels bij of dat is wat we nu nodig hebben.’  

Wanneer een urgent verzoek tot een training bij HR binnenkomt, gaat het vaak niet om de training zelf. Natuurlijk, training kan een oplossing zijn, maar niet in een vacuüm. Vaak spelen er andere, soms grotere issues.

Als je merkt dat het verzoek tot een training urgent is of het trainingsprogramma dat je hebt ingekocht niet werkt of medewerkers terughoudend zijn om deel te nemen, duik er dieper in.

Hier zijn 6 redenen die ten grondslag kunnen liggen aan een niet werkend trainingsprogramma. Met wat meer werk vooraf haal je met je trainingsprogramma veel betere resultaten.

 

1.     Slecht leiderschapsgedrag hoger in de lijn

Een van je managers wil zijn medewerkers trainen in gedrag dat hij noodzakelijk acht voor goed functioneren. Maar hoger in de lijn zijn de managers nou niet bepaald rolmodel voor dat gedrag. Pak je rol als HR en leg de vinger op de zere plek. Je training gaat pas echt wat opleveren als ook zij een voorbeeld zijn voor het gedrag dat je wilt benadrukken in de training.

2.     Geen heldere verwachtingen

Training om ‘iets’ beter te doen zal niet werken als medewerkers niet precies weten wat ze moeten doen of waarom ze iets moeten doen.

3.     Dippen

Ik had laatst een afspraak met een L&D manager die heel helder was naar me: ‘Wat de managers willen is een eendaagse training. Geen huiswerk vooraf, geen werk achteraf, geen follow-up, geen actieplannen.’  Dat noem ik dippen, geen trainen. Het zal niet leiden tot een langdurige verandering. Besteed dan geen geld aan training.

4.     De Er-is-iets-mis factor

Laatst was ik gevraagd om een team te trainen. Op de dag van de training nam een van de teamleden me apart en zei: Binnen het bedrijf vragen mensen zich af waarom alleen wij als team een training moeten volgen. Waarom we een externe nodig hebben om ons dingen te vertellen. Ze denken dat er iets mis is met ons team. Zorg dat training nooit voelt als iets wat nodig is omdat er iets grondig mis is...als een straf. Zij voelden het wel zo.

5.     Gebrek aan ondersteunende systemen

Bijvoorbeeld als je wilt dat managers effectief feedback geven op gedrag, zorg dan dat je performancemanagementsysteem zich ook richt op gedrag.

 

6.     Het die-en-die-heeft-dit-echt-nodig syndroom

Het ligt niet aan mij, het ligt aan hen. Stel je merkt dat een van je managers heel enthousiast is over een bepaald trainingsonderwerp. Hij vindt het broodnodig dat iedereen in zijn team dit volgt. ‘Ze hebben het echt nodig.’ Vraag hem eerst eens na te denken hoe hij, in zijn eigen manier van leidinggeven, dit onderwerp het beste zou kunnen uitdragen en daarin leidend kan zijn.

 

Als je een management development programma in je organisatie wilt starten, of datgene wat je al hebt wilt verbeteren, kijk dan eerst goed naar de context. 

Vond je dit interessant en wil je meer lezen? Download gratis 7 tactieken waardoor de managers in je organisatie meer én beter ga...

Aantal keer bekeken: 742

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland