7 Manieren voor managers om werkgeluk te vergroten

Ben je op je werk net zo gelukkig als thuis? Grote kans dat het antwoord ‘nee’ is. Uit onderzoek van het HappinessBureau blijkt dat de meeste mensen hun geluksgevoel op het werk met een half punt lager waarderen dan in hun privéleven.
De enige uitzondering daarop zijn topmanagers: zij geven beide domeinen hetzelfde cijfer. Dat komt waarschijnlijk omdat ze meer autonomie ervaren op het werk, het gevoel hebben dat hun waarden overeenkomen met die van de organisatie en vinden dat ze in staat worden gesteld om resultaten te behalen. Ook kunnen ze zichzelf voldoende ontwikkelen en zijn ze meer bezig met oplossingen dan met problemen.


Dat de meeste (midden) managers gemiddeld minder gelukkig zijn op het werk dan thuis, is een gemiste kans. Want hoe kun je het werkgeluk van je team helpen vergroten als je zelf minder gelukkig bent? Overigens denken veel leidinggevenden dat ze dit wel doen, getuige het cijfer 8,2 dat ze zichzelf geven. Medewerkers denken hier duidelijk anders over: zij geven hun manager gemiddeld een 5,6.


Hoe kunnen managers het werkgeluk van medewerkers vergroten? Want dat ze hierop grote invloed hebben, staat vast. Managers zijn bepalend voor minstens 70% van de spreiding in de scores voor employee engagement, zo stelt onderzoeksbureau Gallup. Goede managers kunnen dus flink bijdragen in de mate van bevlogenheid van medewerkers.

Dienend leiderschap
De belangrijkste reden waarom twee op de drie Nederlandse werknemers hun manager een hork vinden, is een gebrek aan empathisch vermogen. Volgens medewerkers zijn hun managers niet sociaal en communicatief genoeg. En dat is pijnlijk, want dat zijn juist de belangrijkste vaardigheden van een leidinggevende. Een deel van het probleem is het benoemingsbeleid: vaak wordt de persoon met de meeste inhoudelijke expertise of de meeste dienstjaren benoemd tot manager, in plaats van de persoon met de beste kwaliteiten.


Belangrijker nog is de stijl van leidinggeven. Dienend leiderschap is een empathische leiderschapsstijl die de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen. De term is al in 1970 geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Robert Greenleaf. Karakteristiek voor dienende leiders is onder meer dat zij luisteren naar medewerkers, zich inleven in hun behoeften en wensen en medewerkers echt tot hun recht laten komen.

“The biggest distinction of a leader who serves others versus themselves is the ability to listen. When you listen, you hear people's objections, anxieties, and fears — and you also hear the solutions.” – Cheryl Bachelder, CEO van restaurantketen Popeye

7 manieren voor managers om werkgeluk te vergroten
Wat kun je als manager nou concreet doen om de werkbeleving te helpen verbeteren? Lisa Barrington, lid van de Forbes Coaches Council, heeft ruim 200 onderzoeken naar werkgeluk bestudeerd en geeft op basis daarvan 7 tips voor op de werkvloer. Hiermee help je de productiviteit van medewerkers, loyaliteit van klanten én de winst van het bedrijf te verhogen.

1. Stel transparante en haalbare verwachtingen op, die logisch aansluiten op de visie van de organisatie. Geef medewerkers hierbij het gevoel dat ze richting een doel werken.
2. Geef medewerkers de juiste middelen en omstandigheden om hun werk te doen.
3. Zorg ervoor dat medewerkers hun vaardigheden kunnen inzetten op het werk en kunnen doen waar ze goed in zijn.
4. Geef de ruimte voor autonomie om taken effectief te kunnen volbrengen.
5. Bouw persoonlijke en zorgzame relaties op met en tussen teamleden.
6. Bied erkenning en regelmatige en tijdige feedback.
7. Zorg ervoor dat medewerkers zich voortdurend kunnen ontwikkelen.

Bonustip: spreek waardering uit
Zelf wil ik nog één tip toevoegen aan deze lijst: spreek regelmatig waardering uit voor je medewerkers. Dat is een zeer onderschatte manier om verbinding te maken, respect te tonen en betrokkenheid te vergroten. Op een consequente en regelmatige manier waardering uitspreken is cruciaal. Onderzoek van het HappinessBureau wijst uit dat het krijgen van complimenten en waardering belangrijk is om je gelukkig te voelen op het werk.
Waardering uitspreken is een simpele stap richting beter leiderschap, waar je vandaag nog mee kunt beginnen. En het mooie is dat niet alleen de ontvanger, maar ook de gever van een compliment er blij van wordt. Een perfecte manier dus op geluk op het werk te verspreiden!

Het HappinessBureau heeft begin dit jaar de benchmark voor Gelukkig Werken ontwikkeld. In twee artikelen zijn bevindingen daaruit gedeeld:
1. Gelukkig Werken? Streef naar een 9+
2. Gelukkig Werken? De sleutel ligt bij maatwerk

Aantal keer bekeken: 1391

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Hans de Gorter on 26 maart 2018 at 5:05pm

Helemaal mee eens, het allerbelangrijkste is maak waar wat je beloofd en uitstraalt, en wat in de huidige tijdgeest nogal eens plaats vind, als de organisatie veranderingen doorvoert in strategie of targets, je de toezeggingen en beloftes overeind houdt en je jezelf niet verschuilt achter de gewijzigde omstandigheden, het zogenaamde VIGO-effect.