7 redenen waarom medewerkers niet voldoen aan de verwachtingen

Herken je dit? Je medewerkers voldoen niet aan jouw verwachtingen en als gevolg daarvan raak jij gefrustreerd of geïrriteerd en baal je. Vervolgens ben je veel tijd kwijt aan gesprekken, tijd die je liever aan andere (meer positieve) zaken besteedt.

Toch zit er veel in ons eigen gedrag als leidinggevende dat zorgt dat medewerkers niet presteren volgens onze verwachtingen.

De meeste leidinggevenden worstelen met het vinden van de juiste balans tussen te veeleisend zijn en te makkelijk zijn. Ze gaan aan beide kanten overcompenseren. Daardoor maken ze het onnodig ingewikkeld en onduidelijk.

Dat gedrag wordt vaak gedreven door de wens om geen oncomfortabele confrontaties met medewerkers aan te hoeven gaan. Maar zonder dat je het je realiseert zorg je daarmee dat je medewerkers niet (kunnen) presteren volgens jouw verwachtingen, eisen, doelen.

Ik heb 7 gedragingen op een rijtje gezet waarmee je dat in de hand werkt. Vraag jezelf eens af of je een of meer van deze herkent in je eigen werk.

1. Niet aandringen op significante verbeteringen uit angst dat je mensen al overweldigd zijn.

2. Accepteren van ruilopdrachten. Wanneer je medewerkers een nieuw doel krijgen dan kunnen ze een ander doel loslaten. Een medewerker die tegen je zegt: ‘ok, ik zal zorgen dat het voor elkaar komt alleen als jij xxx van mij overneemt….’

3. Stellen van vage of verre doelen. Je hebt de timing niet helder en specifiek genoeg gedefinieerd of het ligt te ver in de toekomst met als gevolg dat niemand het serieus neemt.

4. Niet verlangen dat er een plan komt dat aangeeft hoe en wanneer de doelen worden bereikt.

5. Teveel doelen stellen. Daarmee laat je toe dat je medewerkers de doelen kiezen die ze willen halen of die voor hen het makkelijkst zijn om te halen. Maar dat zijn niet noodzakelijkerwijs degene die het meest belangrijk zijn.

6. Afleidingen toestaan. Je staat toe dat je mensen ‘afleidingstijd’ spenderen aan plannen, studies en onderzoek in plaats van zich te committeren aan een echt doel.

7. Het stellen van doelen op een manier dat ze niet te definiëren of te meten zijn.

De sleutel is je te realiseren dat de meeste medewerkers juist uitgedaagd en gestretcht willen worden. Juist dat maakt dat ze gemotiveerd blijven. Het stellen van uitdagende, heldere doelen én eraan vasthouden is de beste manier om je medewerkers te ontwikkelen en te zorgen dat ze aan je verwachtingen voldoen. 

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

 

 

Aantal keer bekeken: 875

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland