‘In veel organisaties worden medewerkers aangestuurd en beoordeeld op geleverde prestaties (output). Om deze prestaties, nu en in de toekomst, te kunnen leveren dienen hun medewerkers te beschikken over die competenties (input) die bepalend zijn voor het succes in deze functie. Competentiemanagement is het ‘cement’ tussen performance management en de personen die deze performance moeten leveren’. Tot zover deze boekenwijsheid!

Hoe komt het toch dat in veel organisatie competentiemanagement niet van de grond komt, dan wel een vroege dood is gestorven?

Een combinatie van 'kennen, kunnen en zijn'
Keep It Simple is ook bij competentiemanagement één van de succesfactoren. Een competentieprofiel is een combinatie van kennis, vaardigheden/ervaring en persoonseigenschappen die bepalend zijn voor een succesvolle uitoefening van een functie en bestaat hoog uit acht competenties. Vaak hanteer is de zogenaamde 3-3-2-verdeling. Dus drie kerncompetenties (zie hieronder), drie competenties die gelden voor een functiecluster/familie en tot slot twee functie specifieke competenties.

Mail mij je e-mailadres en je ontvangt twee voorbeelden van competenties en een aantal sfeerimpressies van Beoordelings- functionerings- en POP-gesprek trajecten waarin competenties een rol spelen.

Verticaal- en horizontaal borgen
Het borgen van competenties is een volgende kritische succesfactor. Om op een praktische wijze vorm en inhoud te geven aan de missie/visie/strategie van de organisatie bestaat een profiel uit drie zogenaamde kern competenties. Deze competenties zitten (of moet gaan zitten) in het DNA van iedere huidige en toekomstige medewerker. Hiermee wordt competentiemanagement ‘verticaal geborgd’.

Het is belangrijk competentiemanagement ook ‘horizontaal te borgen’. Door competentieprofielen te gebruiken bij Selectie, Beoordelen en Ontwikkelen (SBO-trajecten) komen deze profielen op verschillende momenten in de tijd en in de verschillende gesprekken terug. Dit alles vergroot de herkenbaarheid. Zo worden nieuwe medewerkers in selectiegesprekken beoordeeld op de aanwezigheid van de voor de vacante functie benodigde competenties (zie ook blog Ontmaskeren van jokkende sollicitanten). Als de competenties niet of in niet voldoende mate aanwezig zijn, kan dit met behulp van competenties in beoordelingsgesprekken worden vastgesteld. De volgende stap is dan het ontwikkelen van deze competenties en hierin bewijzen bijvoorbeeld POP-gesprekken (zie ook blog POP hou het eenvoudig) hun waarde. En zo is de cirkel rond, niets meer maar ook niet minder.

Beste HR-basers,

Wat is jullie ervaring met competentiemanagement en wat zijn volgens jullie de succesfactoren? Ik hoor het graag.

Aantal keer bekeken: 304

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Marcel Korevaar on 25 november 2009 at 8:52pm
Hallo Jacco,

Graag ontvang ik de voorbeelden.

Mvg,
Marcel
Reactie van Jeanet Vermeer on 3 november 2009 at 9:41pm
Hi Jacco,
Graag zou ik de voorbeelden ontvangen over CM. Wij staan in de startblokken om dit onderwerp onder de loep te gaan nemen. Groet, Jeanet (jeanetvermeer@upcmail.nl). Thx.
Reactie van Joyce Jankok on 9 september 2009 at 10:39am
Hai Jacco, zou ik de 2 voorbeelden kunnen ontvangen over CM. Groet Joyce (joyce.jankok@pb.com)
Reactie van Jacco van den Berg on 5 september 2009 at 6:29pm
Francois,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Er zittten een aantal mooie invalshoeken tussen die ik zeker kan gebruiken. Bedankt.

Een fijne dag.

Jacco
Reactie van Jacco van den Berg on 27 augustus 2009 at 9:49pm
Francois,

Je hebt een punt. Je moet als organisatie blijvend kooltjes op het vuur gooien. Heb jij ideeen hoe je dit kunt doen.

Jacco
Reactie van Jacco van den Berg on 26 augustus 2009 at 8:01pm
Leon,

Leuk spel, dat competentiemanagementspel!

Jacco
L
Reactie van Léon Algra on 26 augustus 2009 at 1:25pm
Beste Jacco,
Op een simpele manier aan de slag, ook met competentiemanagement, spreekt mij zeer aan.
Daarom danook dat ik op mijn website een competentiespel, het competentiegesprek en het competentiewoordenboek heb opgenomen, op basis waarvan competentiemanagement betrekkelijk eenvoudig is in te voeren.

www.algraconsult.nl
Reactie van sanne simons on 26 augustus 2009 at 9:52am
Beste Jacco,

Duidelijk verhaal over Competentie management. Wij werken al enige tijd met een competentiewoordenboek en voor alle functies hebben we een competentieprofiel. Ik ben nu bezig om het competentiewoordenboek te reviewen, dus ben heel benieuwd naar je voorbeelden!

Groet, Sanne
sanne.simons@kobalt.nl
Reactie van C. Nieuwschepen on 26 augustus 2009 at 8:46am
Beste Jacco,

Ik ben zeer geinteresseerd in jouw informatie over Competentie management. Toevallig gisteren de opdracht gekregen dit verder uit te werken voor mijn organistie en aanvullend een nieuwe beoordelingssysteem. Keep it simple spreekt mij erg aan omdat ik dit soort traject al vaak dood heb zien lopen.

Met vriendlijke groet,

Corine Nieuwschepen
c.nieuwschepen@skvr.nl