Ambitie leidt tot verbetering dienstverlening recruiters

De benchmarktool DARRL, een evaluatietool voor bureaus om hun relatie met de klant en de kandidaat te beoordelen en de feedback te gebruiken voor verbeteringen, toont dat kandidaten het minst tevreden zijn over de informatievoorziening over de arbeidsvoorwaarden (6,5 gemiddeld) en het meest met de professionele houding van de recruiter (8,5). Wat betekent dit? Krijgt de kandidaat niet wat de recruiter belooft of let een ambitieuze kandidaat op andere zaken dan de recruiter denkt?

Als we om ons heen kijken zien we vele onderzoeken en verkiezingen voor ‘beste wervingssites’ (bijvoorbeeld Digitaal Werven) of ‘meest populaire werkgevers’ (bijvoorbeeld Werf&). Dit soort onderzoeken, vaak uitgevoerd door derden, leggen niet de vinger op de zere plek in de recruitingbranche en laten niet zien waar winstpunten voor arbeidsbemiddelingsbureaus en hr-afdelingen van grote organisaties te behalen zijn. Ik vraag me af waarom er zo weinig aandacht is voor de kwaliteit in de recruitingbranche en met name de kwaliteit van het wervingsproces?

Ambitie
Als je als arbeidsbemiddelingbureau de ambitie hebt het beste talent te matchen, dien je ook de beste sollicitatie-ervaring neer te zetten. Je dient deze ambitieuze toppers dus de beste dienstverlening te bieden die mogelijk is. Het verbeteren van je dienstverlening begint bij écht weten wat klanten en kandidaten van je dienstverlening als recruiter vinden. Met het veel gehoorde vooroordeel van het recruitingbureau: 'als de kandidaat er nog werkt is het goed' doen bureaus zichzelf al helemaal tekort. Het gaat om de beleving van het proces door de kandidaat. Ambitieuze mensen haken af als het proces onvoldoende loopt en alleen met echt doorvragen naar de ervaringen achterhaal je waar het precies aan schort.

Durf te vragen
Pas als je de vinger op de zere plek hebt kunnen leggen, kan je gericht verbeteringen aanbrengen. Mijn advies aan arbeidsbemiddelingbureaus is dan ook: durf te vragen. Ik denk dat recruiters huiverig zijn voor de dialoog, omdat vragen naar iemands mening betekent dat je daar ook wat mee moet doen. Veel bureaus zeggen 'ja maar daar zijn we nog niet groot genoeg voor' of 'maar onze processen zijn nog niet klaar'. Dit is geen geldig excuus, want juist dan moet je alvast beginnen met onderzoeken wat je processen voor verbetering opleveren.

Dus wees ambitieus, onderzoek, verbeter je dienstverlenging en biedt de ambitieuze kandidaat daadwerkelijk wat je hem belooft.

Aantal keer bekeken: 129

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland