Arbeidsmarktcommunicatie: het dilemma van McDonald's

Hoe ga je daar nu weer mee om? Timmer je als fastfoodrestaurant flink aan de weg en ben je goed voor de werkgelegenheid van (jong) talent, wordt er aan de andere kant om het hardst geroepen dat er een rem moet komen op de invasie van fastfoodketens. Althans, dat is wat een aantal voedingsdeskundigen een tijdje terug schreef in een opiniestuk in NRC Handelsblad. Hun belangrijkste argument is dat als Nederland over vijf tot tien jaar wereldwijd koploper wil zijn in gezonde en duurzame voeding, de ongebreidelde groei van fastfood gestopt moet worden. Want als we willen dat gezond eten een makkelijke keuze is, dan moet de consument simpel en eenvoudig een gezonde hap kunnen vinden. En dit artikel is er slechts een van vele. Dus exit Burger King, Pizza Hut, Dunkin’ Donuts et cetera. Inclusief natuurlijk McDonald’s, met zo’n 17.000 medewerkers in Nederland een grote werkgever.


Bovendien is het een erg leuk bedrijf om bij te werken, althans dat zeggen ze zelf sinds ze in 2014 zijn uitgeroepen tot de vijfde beste werkgever van Nederland. Daar komt nog bij dat McDonald’s het belangrijk vindt “dat we ons steentje bijdragen aan de wereld. Dat zie je terug in ons duurzaam ondernemerschap op gebieden als milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid.’”


Kennisquiz
Op een informatieve, heldere site die goed past bij de look & feel van de restaurants van de hamburgerkoning, wordt er een duidelijk beeld gegeven wat het werken bij de Mac inhoudt. Veel verhalen van (ex)medewerkers, uitleg over arbeidsvoorwaarden, de doorgroeimogelijkheden, studiebeurzen, de
McDonald’s Academy, alles wordt verteld. Over alle functies die je in een restaurant kan tegenkomen is uitgebreide informatie voorhanden. Filmpjes, vlotte teksten, een kennisquiz, kortom een goede site.

Voor ouders en decanen is er ook nog een aparte pagina én een belangrijke boodschap: “McDonald’s is meer dan een fastfoodrestaurant. Als werkgever en opleider nemen we onze rol in de maatschappij zeer serieus.” En inderdaad, de studiebeurzen en academies vliegen je om de oren en de scores op teamoriëntatie, kameraadschap en waardering van medewerkers voor McDonald’s zijn opvallend hoog. Hulde voor het werkgeverschap. Alleen dus niets over een wel heel pikant maatschappelijk onderwerp: gezond eten.

Het dilemma 

Hoe ga je als organisatie nou om met dit dilemma? Want de keten heeft op dit moment zo’n zevenhonderd (!) vacatures open staan. Enerzijds is McDonald’s dus goed voor de werkgelegenheid en worden jongeren actief vooruit geholpen op de arbeidsmarkt. Anderzijds krijgt het bedrijf snel de zwarte piet toegespeeld als het over ongezond eten gaat. Moet je daar op een werken-bij-site eigenlijk bij stil staan?
Het lijkt mij van wel, zeker als je zelf begint over de maatschappelijke betrokkenheid van de firma. En hoe je het ook wendt of keert, gezond eten, duurzaamheid, obesitas; het zijn allemaal onderwerpen die vroeg of laat ook aan fastfood gekoppeld worden. Maar ja, krijg je als je bij een automerk gaat werken op de website ook het aantal verkeersongelukken te zien waarbij het betreffende merk betrokken was? Dat lijkt mij niet.

Leren bij McDonald's


Ook voor de overheid lijkt mij dit een lastig punt. Een goede, betrouwbare werkgever, die bovendien jongeren veel kansen geeft om intern te groeien. Maar wél een werkgever die volgens velen een belangrijke bijdrage levert aan een ongezonde maatschappij. In hoeverre speelt arbeidsmarktcommunicatie een actieve rol in deze discussie?

Elke zichzelf respecterende werkgever heeft het op de werken-bij-site over allerhande doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Slechts heel weinigen durven echter de dilemma’s die de eigen organisatie aangaan, concreet te maken. Juist als het erop aan komt blijft het allemaal in het vage hangen. Als je je belofte wil nakomen moet je vervolgens ook daadwerkelijk met de billen bloot. Dan leer je pas écht wat bij McDonald’s!

Joost Schrage is partner bij De Zaak van Vertrouwen, een bureau dat helpt bij het ontwikkelen van nieuwe producten en het vinden van de juiste mensen.

Aantal keer bekeken: 296

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland