Deze week hoorde ik twee berichtjes:
Crisis tast de werksfeer aan: uit onderzoek onder vertrouwenspersonen blijkt dat de sfeer op het werk in crisistijd zakelijker en harder wordt. Medewerkers durven niet altijd meer te zeggen wat ze denken uit angst voor de gevolgen. (Lees het hele artikel op: http://www.nu.nl/economie/2924077/crisis-tast-werksfeer-aan.html)

Dezelfde dag hoorde ik op de radio een verhaal van de topman van VDL, (bussenbouwer in Eindhoven), die deze week de autofabriek in Born redde. Wim van der Leegte, een ondernemer pur sang, kende ook moeilijke tijden in de beginfase van zijn bedrijf. Toen het slecht ging in het bedrijf werd de sfeer niet zakelijker en harder, maar wel duidelijker. Hij haalde het hele personeel bij elkaar, vertelde dat ze in zwaar weer zaten en lichtte de problemen toe. Ik stel me daar dan zo bij voor dat hij in zijn onvervalst Brabants accent zijn personeel vroeg om mee te denken, en gezamenlijk tot oplossingen te komen. Het bleek de basis voor het grote succes van zijn onderneming.

Achteraf is het makkelijk gezegd dat dit de goede koers was. Nu kijk je naar het succes van de onderneming en kun je zien dat het een goede keus was om iedereen deelgenoot te maken van het probleem en vragen bij te dragen aan de oplossing. Maar ik kan me zo voor stellen dat het ook voor deze ondernemer wel moed vereiste om zo open te zijn over de problemen waar mee zijn bedrijf te kampen had. Om hulp vragen in plaats van verharding in de werksfeer, dat is toch een anti-cyclische actie.

Een succesvolle, zo is gebleken. Hopelijk nemen bedrijven, managers daar een voorbeeld aan in deze crisistijd. Een onzeker en angstig werkklimaat is niet bevorderlijk voor innovatie, leren en creativiteit. Dat is nu juist wat nodig is in deze crisistijd. Wat we nodig hebben is meer managers en HR-managers die geloven in betrokkenheid van medewerkers. En betrokkenheid begint bij betrekken: in goede en slechte tijden. Niet alleen betrekken bij de implementatie van zelf bedachte oplossingen, maar betrekken bij het probleem en het samen vinden van de oplossingen. Dan wordt de crisis goed voor de werksfeer.

Veel werkplezier gewenst!

Marjon Bohré is organisatiecoach en interimmanager. Op 2 november kun je deelnemen aan de Impacttraining, voor P&O-ers die een zinvolle bijdrage willen leveren aan het bereiken van de organisatiedoelstellingen. Kijk op www.bubozzz.com/training .

Aantal keer bekeken: 295

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland