Cijfermatige onderbouwing van je HR-beleid kan voor stevigheid in je advies zorgen. Met getallen kun je kwantificeren en soms ook financieel aantonen waarom bepaalde initiatieven nodig zijn. Zo kun je bijvoorbeeld de waarde van ziekteverzuim berekenen. En in een gesprek aangeven dat 6% ziekteverzuim (te) hoog is, gaat meestal gemakkelijker als je kunt toevoegen dat dat (bijvoorbeeld) meer dan 1 miljoen Euro kost.

Dat werkt natuurlijk alleen als je de cijfers op de goede manier toepast. Als er iemand meerekent of naar de achtergrond vraagt en de berekening blijkt niet te kloppen, dan is de toevoeging geen versterking maar eerder een verzwakking van je argumentatie. Een discussie over de inhoud van de berekening leidt bovendien de aandacht af van jouw conclusie.


Fout gebruikte cijfers leiden dus tot het tegendeel van je doelstelling: wantrouwen, onbegrip, verwarring of afwijzing. Om dit te vermijden is het dus goed om je steeds gedegen voor te bereiden en (zelf) te onderzoeken welke cijfers je kunt gebruiken, hoe die zijn opgebouwd en wat de cijfers betekenen. Om je daar een handje bij te helpen geef ik je de drie meest gemaakte fouten. Die hoef jij dan al vast niet meer te maken!

De grootste rekenfouten in HR

1. Verkeerde of verouderde cijfers: De meest voor de hand liggende is dat foute cijfers, bijvoorbeeld van een verkeerde afdeling worden gebruikt. Maar ook kan het gebeuren dat je cijfers gebruikt die iets zeggen van een team in andere samenstelling (bijvoorbeeld voor een reorganisatie). Of er is een berekening gemaakt van loonkosten waarin bepaalde aspecten, zoals bijvoorbeeld werkgeverslasten en afdrachten niet zijn meegenomen. Zorg dus altijd voor een (dubbel)check bij een collega met verstand van zaken en wees overtuigd van de juistheid van de cijfers.
2. Onduidelijke definities: Bij HR-cijfers is het verhaal achter de cijfers altijd cruciaal. Dan kom je er soms achter dat je appels met peren vergelijkt omdat definities niet kloppen. Is bij het verzuimcijfers wel het verzuim langer dan 1 jaar meegerekend? En zijn bij de formatieoverzichten wel of niet de tijdelijke plekken korter dan 1 jaar opgenomen? Is interne mobiliteit in- of exclusief de verplaatsing van medewerkers als gevolg van reorganisatie? Kortom: heldere definities bepalen de duidelijkheid van je betoog.
3. Nonsens-correlaties: Je hebt vast wel eens gehoord dat wetenschappelijk is bewezen dat de ooievaar de kinderen brengt. Immers: op het platteland zijn meer ooievaars en worden ook meer kinderen geboren. Zie daar het verschijnsel: nonsens-correlatie. Vooral als je “gevorderde gebruiker” van cijfers bent in het HR-vak, wees er zeker van dat de verbanden die je ziet ook echt bestaan.


Kortom: met een goede cijfer onderbouwing bereik je een groot effect. Maar daarvoor is helderheid, compleetheid en juistheid nodig. Oefen dus een keertje op een collega met cijfermatig inzicht (misschien iemand van de afdeling financien?) zodat je zeker weet dat je goed beslagen ten ijs komt!


Marjon Bohré is organisatiecoach en interimmanager en helpt P&O-ers die meer impact willen op het realiseren van organisatiedoelstellingen. Wil je het gratis ebook ontvangen dat hierover is geschreven, meld je dan aan op www.bubozzz.com .

Aantal keer bekeken: 1008

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Marjon Bohre on 29 juni 2013 at 9:32pm

@Tony, dank voor je reactie. Ja, ik ben het eens met je toevoeging. Het verhaal kunnen duiden en er samen een goed en duidelijk gesprek over hebben, dat is waar de meerwaarde van cijfers natuurlijk echt groot wordt.

Reactie van Tony Brugman on 27 juni 2013 at 5:33pm

Leuk stuk Marjon! Ik zou willen toevoegen: het gaat daarbij niet alleen om "het verhaal achter de cijfers", maar ook het verhaal óver en vooral ná de cijfers. Beschrijven en duiden is stap 1, het hebben van een goed verhaal waarbij deze de ingredienten zijn is de volgende stap: wat betekenen deze cijfers nu eigenlijk voor de ontvangers? Wat gebeurt er in hún werk/gebied waarvoor zij verantwoordelijk zijn als hier niets aan wordt gedaan? etc.

Reactie van Marjon Bohre on 26 juni 2013 at 8:54am

Dank Rolf, voor deze aanvulling. Helemaal eens. Het verhaal achter de cijfers is inderdaad essentieel in ons vak om te duiden wat je ziet. Dan kun je pas goed conclusies trekken en acties ondernemen die zin hebben.

Reactie van Rolf Baarda on 25 juni 2013 at 3:06pm

Misschien nog een tip ter aanvulling: laat kwantitatief onderzoek altijd vergezeld gaan van kwalitatief onderzoek. Met andere woorden: rapporteer niet alleen de cijfers, maar ook het 'waarom'. En dat antwoord krijg je in de regel niet of slechts heel moeilijk d.m.v. cijferanalyse, maar door er gewoon navraag naar te doen. "Kun jij verklaren dat...?" etc