Voor wie van baan wil veranderen lijken het gouden tijden. Er is een groot aanbod aan vacatures en veel werkgevers zetten zich in voor meer werkgeluk om zich aantrekkelijker te maken. Toch zegt bijna 60% van de baanzoekers dat zij het vinden van een baan (heel) moeilijk vinden. Kan die experience dan niet beter? Rob Brouwer, CEO NL van Jobrapido: “Kandidaten willen niet zoeken, die willen gevonden worden."

De werkloosheid is historisch laag: ruim 300.000 werkzoekenden proberen hun weg te vinden naar veel openstaande vacatures. Daarnaast zijn meer werkenden dan ooit op zoek naar een andere baan. Toch zegt 58% van de baanzoekers dat zij het vinden van een baan als (heel) moeilijk ervaren. Aan hun flexibiliteit ligt het niet: ze willen reizen, werken onder hun huidige niveau en zijn bereid een aanvullende opleiding te volgen (Intelligence Group 2019). Maar de gap blijft groot. Gemiddeld 25% van de werkgevers rapporteerde in Q3 2019 problemen met hun productie door een tekort aan medewerkers. De groei van je bedrijf wordt dan wel heel lastig. De noodzaak om werkgevers en baanzoekers elkaar te laten vinden is hoog.




Teveel functienamen

Toch kan de experience bij het zoeken naar een vacature echt nog verbeteren om vraag en aanbod te matchen. Dat blijkt al bij de eerste stap in het sollicitatieproces. Intelligence Group deed onderzoek naar gemiste kansen in de match op de arbeidsmarkt. ”We onderscheiden ongeveer 430 beroepsgroepen en bedenken daar dan meer dan 200.000 verschillende namen voor. Je weg daarin online vinden is een kunst die niet iedereen beheerst. Er is meer transparantie nodig om elkaar te vinden.”
Die transparantie gaat niet van werkgevers zelf komen, maar van banenzoekmachines. Rob Brouwer, CEO in Nederland van Jobrapido: “Kandidaten willen niet zoeken, die willen gevonden worden. Ze willen zo weinig mogelijk effort steken in de zoektocht, want dat is niet het leukste deel van je werkende leven. Dus moet je zorgen voor een Amazon-achtige ervaring: een groot aanbod, snel en heel makkelijk zoeken, reviews en een gepersonaliseerde ervaring door maximaal inzetten op data en artificiële intelligentie. Dus niet lijsten met banen toesturen op basis van één zoekterm waar je veelal niets mee kan. Maar voorselecteren op basis van synoniemen van je zoekterm en dan verder personaliseren op basis van clicks en sollicitaties.
Lees ook: Solliciteren moet net zo makkelijk worden als iets bestellen op Amazon

Recruiters zien vrouwen niet staan

Dan kopt het FD ook nog eens: "Zelfs op krappe arbeidsmarkt zien recruiters vrouw niet staan." Recruiters blijken een blinde vlek te hebben voor vrouwelijk talent. Vrouwen worden veel minder vaak voor een baan gevraagd dan mannen. Die scheve verhouding bestaat in vrijwel alle beroepen, ook in branches waar vrouwen van oudsher sterk zijn vertegenwoordigd, zoals de zorg. Recruiters blijken daarbij bepaald niet sekseneutraal te werk te gaan. Terwijl 43% van de mannen meldt dat ze minstens één keer per kwartaal worden benaderd, geldt dit slechts voor 31% van de vrouwen.

Verborgen matches

Het UWV signaleert dat er ook kansen liggen in verborgen matches: niet kijken naar functies en functienamen maar juist naar benodigde taken en competenties. Voor werkzoekenden die juist veel concurrentie ervaren is een overstap naar een functie waar vraag naar is een kansrijke optie. De grote jobsites wagen zich hier nog niet aan. Wellicht liggen hier mooie kansen voor de toekomst.

Aantal keer bekeken: 332

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland