Beste Tom,

"De HR Badkuip lekt!", constateerden we drie jaar geleden. Veel HRM'ers deden ons destijds geloven dat organisatiesucces gelijk gesteld kan worden aan het vermogen om een (HR) strategie te ontwerpen en vervolgens de implementatie daarvan te plannen en te bewaken. De Lat geeft deze gedachte weer in de veelbesproken badkuip-metafoor en nog altijd geloven velen dat dit de weg tot succes is.

Dweilen met de kraan open
Medewerkers en managers blijken echter geen inpasbare objecten. Slechts een zeer beperkt aantal medewerkers begrijpt strategische voornemens en nog minder zijn er enthousiast over. Al die nadruk op implementatie van strategische plannen door de HRM'er leidt vooral tot de gedachte "alweer een verandering, dat gaat vast wel weer over”. De badkuip lekt - zo concludeerden wij - en dus is hrm in dat opzicht dweilen met de kraan open.

Geprekscyclus-notities
We presenteerden daarop een alternatief voor de HRM'er als strategie-implementatie-freak met een gereedschapskoffer vol blauwe instrumenten als gesprekscyclus-notities, werkoverleggen en pop-formulieren. In onze alternatieve visie ging de hr professional terug naar de werkvloer. Hij ontwikkelt zich daar tot expert in het doorgronden en beïnvloeden van lokale conversaties, denkbeelden en opvattingen van medewerkers. Niet voor niks zat je bij je vorige werkgever, IKEA, urenlang in het magazijn tussen de vulploegen en in je huidige functie als hr professional bij een internet-bedrijf heb je achter een bureau direct naast de ingang plaatsgenomen zodat je als portier de werknemers en klanten kunt verwelkomen en spreken.

Verwarring
Onze visie waarin de HRM'er weer een centrale plek kreeg op de werkvloer leidde vooral tot veel verwarring. In de wereld van hr lijkt de gevestigde orde namelijk de tegenovergestelde weg te bewandelen: zij willen minder op de werkvloer zijn en juist meer bezig zijn met strategie, het liefst in de directiekamer. Business partner zijn, zo noemen ze dat. Ook toekomstige HR professionals - onze studenten -, reageerden met verbazing op onze colleges met een dweil en oude badkuip: "een HRM'er moet toch aan de directietafel zitten, niet in een stoffig magazijn?".

Magazijnmedewerker
Na drie jaar discussies over dweilen, lekkende badkuipen en verwarde HR-professionals+studenten greep Harry afgelopen week in. Harry Wagter, een enigzins vreemde maar bijzonder ervaren internationale HR-directeur gaf toe dat zijn successen als hr professional in de afgelopen decennia inderdaad niet kwamen door het wapperen met strategische plannen, maar zeker ook niet door onze visie op "hr als magazijnmedewerker". Ook - zo voegde Harry toe - is er geen slappe mogelijk compromis tussen deze twee uitstersten mogelijk. Voordat hij de deur uitliep zei hij, enigszins raadselachtig: 'waar het in essentie om draait is de hofnar'.

HR als hofnar
De hofnar is - zo staat op de Wikipedia - op de eerste plaats "iemand die door afwijkende geestelijke of lichamelijke eigenschappen (mismaakt; 'geestelijk beperkt') onbewust de spotlust opwekte, soms een intellectueel die bewust spotte en politieke invloed had"

Die afwijkende geestelijke eigenschappen, daar herkennen we onszelf in: met HR professionals wordt al decennia de gespot gedreven wegens een gebrek aan macht of overtuigingskracht.

Belangrijker, op de tweede plaats heeft de nar "een bijzondere sociale positie. Enerzijds wekte hij de indruk onderaan de sociale ladder te staan, anderzijds was hij in de positie leden en gasten van het hof te doorgronden en hen voor de gek te houden. Hij kon ingaan tegen de heersende opvattingen, zonder dat hij ervoor gestraft werd. In die zin had hij juist een hoge sociale status."

Ook dat deel van de metafoor lijkt mooi aan te sluiten op de rol van de HRM'er. Hij is niet iemand die organisatie-strategie, directie of managers volgt, maar kritisch ter discussie stelt. Hij brengt traditionele denkbeelden ter discussie. Hij is geen angsthaas en brengt zijn afwijkende gedachten actief en op een krachtige manier in. Zijn - soms vreemde manier van denken wordt geaccepteerd: hij heeft een positie opgebouwd met een flinke dosis vertrouwen overtuigingskracht. Dat doet hij wel met meer bescheidenheid dan dan de gemiddelde HRM'er: de nar, stond altijd - zo was de eerste indruk van gasten - onderaan de sociale ladder.

Beste Tom, heeft Harry gelijk? Verruilen we binnenkort onze dweil en de oude badkuip voor een nieuw artikel in PW de Gids over de HRM'er als hofnar? Wat betekent dit precies volgens jou voor HR?

Stephan

Dit is een briefwisseling tussen expertbloggers Tom Morssink en Stephan Corporaal. Volg op HRbase hoe zij op een prikkelende manier HR-actualiteiten met elkaar bespreken.

Aantal keer bekeken: 1350

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland