Bevlogen medewerkers zijn ontzettend belangrijk voor elke organisatie. Het zijn de medewerkers die ervoor zorgen dat je organisatie werkelijk vooruit gaat. Alleen heeft bevlogenheid ook twee belangrijke keerzijden. Zorgvuldig omgaan met bevlogenheid in je organisatie wordt daarom steeds belangrijker.

Als je je organisatie voorstelt als een kar die vooruit moet, dan zijn bevlogen medewerkers de echte kartrekkers. Tevreden medewerkers zitten voorin de kar, minder tevreden medewerkers achterin. En als organisatie heb je meestal ook wel een paar medewerkers die achter de kar hangen, soms zelfs met hun hakken in het zand.

Zonder bevlogen medewerkers staat de organisatie stil
Door bevlogen medewerkers gaat de kar vooruit. Ze zorgen dat de organisatie zich ontwikkelt. Ze hebben drang om te innoveren, gebruiken hun creativiteit en maken zich druk om de klantgerichtheid van de organisatie. Zonder bevlogen medewerkers staat de kar stil. De organisatie mist haar innovatieve vermogen en is gedoemd om ingehaald te worden door anderen.

Vroeger werd gedacht dat managers de kartrekkers waren en dat medewerkers op de kar zitten. Ondertussen weten we gelukkig beter. Elke medewerker, waar ook in de organisatie, kan een kartrekker zijn. In moderne organisaties wordt dit gewaardeerd.

Het is belangrijk om op ieder moment voldoende kartrekkers in je organisatie te hebben. Volgens de metingen van Effectory is 28,2% van de Nederlandse medewerkers een kartrekker. Bij klanten van Effectory ligt dit percentage hoger, op zo’n 34,1%. Daarbij worden grote verschillen gemeten, variërend van slechts 22,2% tot maar liefst 76,5%.

Continue druk op bevlogen medewerkers
Twee zaken zijn belangrijk om in de gaten te houden rondom bevlogenheid. Over het eerste is al veel gesproken en geschreven. Namelijk de continue druk die soms wordt gelegd op de meest bevlogen medewerkers. Van deze medewerkers wordt op elk moment bevlogenheid verwacht. Met een organisatie die hier sterk op leunt.

De druk op de bevlogen medewerkers is dan hoog en deze medewerkers krijgen, nemen en voelen niet de mogelijkheid om af en toe even bovenop de kar te zitten en een ander de kar te laten trekken. Anderen leunen steeds meer op de bevlogen medewerkers, waardoor dit nog eens wordt versterkt.

Het werk wordt leuk gevonden, maar de werkdruk werkt slopend. Vaak wanneer er dan ook nog iets gebeurt in de privé omgeving van deze medewerkers, kan dit leiden tot uitval. Het moet voor een kartrekker dus ook mogelijk zijn om af en toe even lekker op de kar te zitten, een ander de kar te laten trekken en uit te rusten. Het is belangrijk een kartrekker hierop te wijzen en hierin te stimuleren.

Worden medewerkers in staat gesteld om bevlogen te zijn?
Het tweede is minder bekend. En dat is iets dat ik het blokje voor de kar noem. Juist de kartrekkers komen met regelmaat blokjes tegen op de weg. Obstakels die ervoor zorgen dat de kar niet lekker vooruit gaat. Denk aan een weerbarstige organisatiecultuur, ontwikkelingen die te langzaam gaan, een overschot aan onzinnige procedures, protocollen of regeltjes, politiek in de organisatie of een slecht functionerend informatiesysteem.

Met name bevlogen medewerkers komen dit tegen. Medewerkers die lekker op de kar zitten en meehobbelen, hebben hier aanzienlijk minder last van. Zij voelen iets, maar blijven lekker zitten totdat de kar weer vooruit gaat.

Blokjes voor de kar kunnen bevlogen medewerkers enorm frustreren, aangezien ze niets liever willen dan dat de kar zo snel mogelijk vooruit gaat.

Het risico ontstaat hierdoor dat een bevlogen medewerker de kar niet verder vooruit krijgt, voelt dat hij trekt aan een dood paard en op een bepaald moment afhaakt. Met het gevolg dat hij langer dan goed voor hem is, boven op de kar blijft zitten. Of erger nog, dat hij achter de kar gaat hangen, schoppend tegen de organisatie en met de hakken in het zand.

In het begin is dat nog niet zo erg, maar in een later stadium kan dit leiden tot een medewerker die verzuurd is en niet meer in beweging is te krijgen.

Creëer een organisatie met energie
Voor een organisatie is het belangrijk om hier bijzonder alert op te zijn. Om gebruik te maken van de energie van de bevlogen medewerker om het blokje op te ruimen of om zo soepel mogelijk over het blokje te komen. Of er anders voor te zorgen dat de medewerker eventjes op de kar gaat zitten en een ander het blokje opruimt.

Wanneer de keerzijde van bevlogenheid goed in de gaten wordt gehouden door het management, door HR en zeker ook door de bevlogen medewerker zelf, ontstaat een organisatie met veel energie. Medewerkers gaan bewuster met hun bevlogenheid om en de organisatie houdt haar innovatieve vermogen en blijft succesvol.

Aantal keer bekeken: 4453

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Peter Dona on 16 juni 2013 at 11:54am

Beste Guido,

Helder en duidelijk, helemaal mee eens. We hebben het misschien ook te veel over bevlogen medewerkers, en te weinig over bevlogen leidinggevenden, die medewerkers de faciliteiten moeten bieden dat werknemers ook instaat zijn om bevlogen te kunnen werken. Ben het ook met Arnold bakker eens, dat bevlogen werknemers, net dat beetje méér doen uit zichzelf. Maar bevlogenheid lijkt nu wel te veel het panacee te worden voor allerlei kwalen in de organisatie. Zie mijn artikel, de mythes van bevlogenheid op www.donahradvies.nl Zo zien we in het Loyalis onderzoek, dat werkdruk en werkstress lijkt toe te nemen. Zij geven aan dat 1 op de 3 werkende Nederlanders vaker gestrest is dan 3 jaar geleden, en dat werkdruk veruit de grootste veroorzaker is van stress. Iets wat we overigens ook in de NEA 2012 zien terugkomen. Een effect wat ik me goed kan voorstellen. In veel organisaties vinden reorganisaties, en ontslagen plaats, waarbij de werknemers die achterblijven geconfronteerd worden met minstens hetzelfde werk, met minder mensen. En wat te denken van de gedachte, dat elk moment jij de volgende kan zijn. Hoe hou je je energie vast, je vitaliteit en blijf je betrokken bij de organisatie. Nog steeds zijn de routiniers, de werkbijen het grootste deel van de werknemerspopulatie, en misschien niet de 'tienen'? Maar zoals Vincent beschrijft, zijn er andere aspecten die mensen motiveren. Dat zou inderdaad de kracht van bevlogen leiders moeten zijn, te sturen, te faciliteren en inspireren van de routiniers, de potentials, de talenten en de bevlogenen.

Peter Dona, eigenaar Dona Hr Advies BV en kerndocent HRM, Avans Plus.

Reactie van Lodi Planting on 15 juni 2013 at 2:54pm

Goed stuk en leuke metafoor. Goede aanvullingen ook. Voor zij die meer willen lezen over bevlogenheid of het vergroten hiervan kunnen hier terecht: http://www.retentie-management.com/bevlogenheid.

Reactie van vincent vrooland on 13 juni 2013 at 1:20pm

Leuk stuk. Nicole zegt terecht dat bevlogen medewerkers moeten worden ondersteund door faciliterende en stimulerende leidinggevenden. Nou zegt Arnold Bakker wel eens dat de bevlogen medewerkers ook bereid en in staat zijn zelf blokjes voor de kar op te pakken. Ik denk dat je de discussie over en de aanwezigheid van bevlogen medewerkers moet plaatsen in het kader van een dynamische arbeidsrelatie. De leidinggevenden kan sturen "op de tienen" maar moet er dan wel voor zorgen dat die "tienen" ook tienen kunnen blijven. Een heel andere kant is dat ik denk dat het succes van een organisatie ook afhangt van hoe er omgegaan wordt met de middenmoot en met de achterkant. De vraag wordt dan ook: hoe kan je leiderschappen bevlogenen inzetten om de middenmoot verder in de goede richting te krijgen? Dat kan door te proberen op die manier de bevlogenheid bij de middenmoot te vergroten. Maar wellicht is dat soms de goede maar soms ook juist niet de goede weg. Er zijn meerdere redenen dan bevlogenheid om goed te willen werken. Kijk je naar Maslow of naar de waardencirkel van Schwartz dan kunnen veel medewerkers enthousiast worden vanwege de werksfeer, de samenwerking, de waardering voor hun inzet of de ontwikkelingskansen die ze voor zichzelf krijgen. Door bewust en meestal individugericht te sturen op dergelijke motivatoren worden de bevlogenen ontlast omdat er om hen heen om andere redenen ook veel energie wordt opgebouwd.

Reactie van Nicole Verduyn on 13 juni 2013 at 1:01pm

Mooi verwoord en helemaal waar! Gefrustreerde bevlogen medewerkers kunnen ook zorgen voor veel onrust in je bedrijf met samenwerkingsproblemen/arbeidsconflict tot gevolg.
Duidelijke grenzen zijn voor bevlogen medewerkers erg belangrijk en het besef van leidinggevenden dat zij niet de kar moeten trekken maar zijzelf!

Reactie van Lucienne Stavenuiter on 13 juni 2013 at 12:27pm

Mooi uitgewogen overweging!
ben zo vrij geweest je artikel te delen.