De meeste arbodiensten bieden tegenwoordig “Poortwachter-proof dienstverlening”. Het betekent zoiets als: onze dienstverlening is conform de Wet Verbetering Poortwachter. Dat is mooi, want dat betekent dat je je als klant geen zorgen hoeft te maken over een loonsanctie van het UWV. En dat is wel zo prettig toch?

Maar wat gebeurt er als een werknemer anderhalf jaar lang van de bedrijfsarts te horen krijgt dat hij niet kan werken. En dan vlak voor de WIA-aanvraag (wanneer de bedrijfsarts eindelijk stelling durft te nemen) de werknemer weer aan het werk stuurt. Of wat te denken van een werknemer die de 2 jaar ziekte vol maakt en dan van het UWV een IVA-uitkering krijgt toegekend, omdat hij volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is. Terwijl dit al meteen in de eerste weken van ziekte duidelijk was.

In beide gevallen krijg je als werkgever geen loonsanctie van het UWV en heeft de arbodienst dus voldaan aan zijn belofte. Toch was het wel zo prettig geweest als de bedrijfsarts van de arbodienst wat eerder op zijn strepen was gaan staan, en de werknemer dus ook eerder weer aan het werk had gestuurd. En dat bij de andere werknemer iemand van de arbodienst de werkgever had gewezen op de mogelijkheid van een vervroegde IVA-keuring. Die adviezen hadden de werkgever (en de werknemers zelf!) pas echt geholpen. En veel geld bespaard.

Als een arbodienst claimt Poortwachter-proof te zijn zegt mij dat niet veel. Het is zeker geen kwaliteitsgarantie. Er kan genoeg mis gaan in de eerste twee jaar van ziekte, met veel onnodige financiële schade voor werkgever én werknemer, zonder dat er ooit een loonsanctie van het UWV zal volgen.

Mark Idzinga, Oktober 2011

Nooit meer een artikel van mij missen? Laat hier je e-mailadres achter

Aantal keer bekeken: 533

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Mark Idzinga on 27 oktober 2011 at 8:43am
Hoi Machteld,

Door ervoor te zorgen dat hij er financieel niet op achteruit gaat in de eerste twee jaar. Ik adviseer mijn klanten altijd het loon volledig (conform CAO) door te betalen en als werkgever gecompenseerd te worden middels de IVA-uitkering.
Reactie van Machteld Ligthart on 26 oktober 2011 at 5:00pm
En hoe kun je een werknemer stimuleren om vervroegd een WIA-uitkering te willen aanvragen, als deze hierdoor financieel qua inkomsten er op achteruit gaat?

Groet Machteld