Digitale Revolutie biedt kans voor Old Skool headhunters nieuwe stijl

Vorige week bladerde ik toevallig door het blad "Millionaire" (het lag in een hotel ergens) en zag ik dat er een headhunter was genoteerd in de lijst ‘Meest uitgenodigde VIPS op rijk-en-beroemd Nederlandse feestjes’. Een headhunter op de lijst vlak onder Estelle Gullit en nog boven Jort Kelder. Dat is toch niet het niveau van headhunters dat ik vaak tegenkom. Maar ze zijn er gelukkig nog; mensen die er ronduit voor uitkomen dat ze voor Neerland's bedrijven zoeken naar de beste mensen. En er valt kennelijk ook behoorlijk mee te verdienen als je goed bent.

Eigen ervaring
Ik heb zelf een bedrijf en ben best gefrustreerd door de slechte kwaliteit kandidaten die we aangeboden krijgen als we eens op zoek zijn naar nieuwe mensen, bijvoorbeeld een Account Manager. Mensen die solliciteren in dat vak zijn natuurlijk altijd een beetje verdacht, want de écht goede krijgen bij elke klant waar ze komen een nieuwe baan aangeboden.
Soms heb je geluk, maar in een recent sollicitatieproces spraken we met vijftig potentiële verkopers. Daar zaten aardige mensen tussen, minder aardige en meer of minder ambitieuze. Uit de besten selecteerden we een paar kandidaten die meer aan het profiel voldoen dan anderen. De ‘meest geschikten’, of misschien wel de ‘minst ongeschikten’. Om er tot mijn schrik achter te komen dat er professionals van rond de dertig zijn die niet in staat zijn een prestatie neer te zetten die een verkoper waardig is.

Kwaliteit
Hierdoor rijst op dit moment bij mij de vraag: wie helpt mijn bedrijf om écht goede verkopers te vinden. Wie gaat er nog vanuit dat deze niet op straat te vinden zijn, maar dat ze een goede baan hebben en dus een nieuwe serieuze uitdaging aangeboden moeten krijgen. Mensen die wél weten hoe een gesprek op directieniveau gevoerd moet worden. Of die tenminste het vermogen en de attitude hebben om het te willen leren. Die zichzelf niet fantastisch vinden omdat ze een mooie nieuwe volkswagen golf mogen rijden op kosten van mijn bedrijf. Die begrijpen dat ze, totdat ze in staat zijn zelfstandig tenminste hun target te halen, heel hard moeten werken, heel goed moeten opletten en zich elk detail van ‘het vak’ eigen willen maken. Die zelfstandig initiatieven ontplooien om aan nieuwe leads te komen. Die ik naar mijn hard bevochten klant kunt sturen, zonder bang te zijn, zijn loyaliteit te verliezen.

Weg open voor old skool headhunter nieuwe stijl
Het opent de weg voor de ouderwetse headhunter. Wie wil er nou kandidaten die niet bewezen succesvol zijn? Mijn bedrijf moet vooruit; het moet groter, beter, klantvriendelijker en charismatischer. Daarvoor heb ik goede representatieve mensen nodig. Adviseurs en Account Managers die in staat zijn een vertaling te maken van de wens van de klant naar best werkbare oplossing. Die nee kunnen zeggen en de klant in één gesprek duidelijk kunnen maken waar zijn probleem zit en hoe dit is op te lossen. Topkandidaten die hun vak beheersen, zijn ook latent zoekend.

Ik weet inmiddels dat ik deze topkandidaten niet vind op de vacaturebanken. Dat is een ander niveau en te eenzijdig. Ik wil headhunters die in staat zijn mij kandidaten te leveren die gewoon een goede baan hebben, maar die toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Headhunters die voor mij op zoek gaan naar écht talent. En daarbij begrijpen dat de ‘nieuwe stijl kanalen’, bijvoorbeeld online netwerken als Twitter en Linkedin, een uitstekend hulpmiddel zijn om die mensen te vinden, maar dat ook deze kanalen hun beperkingen bieden. Deze bieden kandidaten die toevallig online zijn en die tijd genoeg hebben of investeren om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Maar ik wil geen mensen met tijd over. Mijn bedrijf wil de béste mensen. Niet de meest beschikbare of zichtbare. De meest gewilde kandidaten worden gespot door de old skool headhunter nieuwe stijl, die alle kanalen blijft doorzoeken tot hij de beste mensen heeft gevonden.

Ik geloof dat naarmate mensen beschikbaarder, zichtbaarder en beter personal gebrand worden, er met de minuut meer behoefte gaat komen aan serieuze headhunters. Dus blijf ik benieuwd wanneer er een headhunter opstaat die ook via nieuwe netwerken de juiste kandidaten weet te vinden. Mensen die misschien wat meer verdienen, maar ook écht resultaten leveren. Echte toppers. Het geld dat mij een heus headhunt traject kost, kan dubbel en dwars worden terugverdiend wanneer de headhunter mij de beste verkoper van mijn grootste concurrent kan leveren. Inclusief een advies over beloning, groei en uitdaging. Dat is mij de investering meer dan waard!

Aantal keer bekeken: 116

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Chris Lemmens on 8 oktober 2010 at 11:45am
Beste Jorrit,
Je hebt gelijk, een herkenbaar verhaal! Je hebt je wensen duidelijk via een sociaal media kanaal de wereld ingeholpen.
Papier is geduldig, dus een persoonlijk gesprek is noodzakelijk.
Graag kom ik langs om de casus nader te bespreken en van gedachten te wisselen.
Chris Lemmens
(www.ceesonline.com).
Reactie van Boudewijn van Achter on 7 oktober 2010 at 4:57pm
50 mensen spreken en nog niet gelukt? Ik ben zeer verbaasd! Als je een goed profiel opstelt en je weet wat je opdrachtgever wenst dan moet je mensen kunnen interesseren en overtuigen. Deze man vrouw hoeft helemaal niet bij de concurrent te zitten. Als baas heb je de taak de sales duidelijk te maken dat hij jouw unieke boodschap mag uitwerken en uitventen. Om er op te rekenen dat sales zelf en alleen tot succes komt is niet van deze tijd. Ik wil best you new school headhunter zijn als je een duidelijke visie en boodschap hebt! Nog een opmerking: een headhunter is een ambassadeur en geen telesales!
Reactie van Marina Wijn on 7 oktober 2010 at 12:59pm
Tja, ze zijn er echt wel: de old school headhunters die alle kanalen gebruiken, inclusief nieuwe media.
Maar, eh ... if you pay peanuts, you get monkeys. Dus stop met die no cure, no pay eisen.
Groet van Marina Wijn, headhunter old school, all media.
Reactie van Michiel Cobben on 7 oktober 2010 at 12:54pm
Beste Jorrit,Je verhaal klopt aan alle kanten. Social media zijn hooguit een hulpmiddel, een heel handig hulpmiddel, maar het vinden van mensen en ze overtuigen dat ze een goede stap zetten door naar joute gaan blijft mensenwerk. Gelukkig maar.
Uiteraard ga ik je uitdaging met veel plezier aan. Eerste onderwerp zou wat mij betreft zij andersom te kijken. Je beschrijft zeer helder wat jij zoekt in een kandidaat, ik ga je dan wel de vraag stellen waarom zo iemand bij jou wil werken. Dus van buiten naar binnen. Voor welke topper is de job die ik te bieden heb interessant? Heb je je die vraag al eens gesteld? zo nee, dan zouden we eens af moeten spreken.
mvg,
Michiel Cobben, headhunter die graag naar feestjes gaat maar dat niet in een lijstjke wil terugzien.
www.cobtul.nl