Als HR-medewerker word je voortdurend uitgedaagd nieuwe dingen te bedenken. Een nieuwe HR-gesprekscyclus? Een innovatieve manier van kennisdelen? Soms ben je toe aan wat nieuwe inspiratie. Hieronder een paar inspirerende voorbeelden.

Lift-wedstrijd naar Berlijn

Bij Jonge Honden vinden ze het creëren van teamsfeer heel belangrijk. Ze organiseren hiertoe allerlei verschillende activiteiten. Enkele jaren geleden hebben ze een liftwedstrijd naar Berlijn georganiseerd.

Volgens Sjoerd Laarman, vennoot/partner bij Jonge Honden, was dit erg goed voor de bonding van medewerkers. ‘De liftwedstrijd was georganiseerd als een soort estafette. Het ging erom dat je het eerst in Berlijn zou aankomen. Tijdens het liften stuurden we appjes. Je kon het dan lezen als iemand een goede lift had gehad. Sommigen stuurden bewust geen appjes. Zij wilden juist niet verklappen hoe ver ze al waren. Diegenen die er het langst over hadden gedaan, hebben er zo’n 14 uur over gedaan.’

Volgens Laarman was vooral het moment na de liftwedstrijd erg goed voor de bonding. ‘We waren in totaal met een groep van zo’n 23 medewerkers. Dat is best veel. Sommigen hadden onderweg gekke ontmoetingen met bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs. Als je dan aankomt in Berlijn heb je 2 dagen lang van alles te bespreken.’

Viisi Talks

Bij Viisi, een hypotheekadviesketen, vindt men het belangrijk dat medewerkers voortdurend up to date zijn. Om elkaar te inspireren, nodigen ze regelmatig externe sprekers uit. Dit zijn bijvoorbeeld sprekers die inhoudelijk veel kennis hebben van een bepaald onderwerp. Een voorbeeld hiervan is Kilian Wawoe die veel kennis heeft over belonen. Of sprekers die komen vertellen over bijzondere ontwikkelingen in hun organisatie. Een voorbeeld hiervan is Herman Tange die vanuit ING is komen vertellen over het zogenaamde Spotify model en de transitie naar agile werken binnen de ING.

Volgens Van der Lubbe, mede-oprichter van Viisi, zijn de Viisi Talks op zich niet nieuw. ‘We hebben eigenlijk niets anders gedaan dan het TED Talk of Google Talk formaat over te nemen en sprekers uit te nodigen die we zelf interessant vinden.’

Viisi heeft ervoor gekozen om de Viisi Talks op te nemen en via social media te verspreiden. Volgens Van der Lubbe is dit ontstaan vanuit een duidelijke behoefte. ‘Toen we een paar Viisi Talks hadden georganiseerd, kwam de vraag ‘Mag mijn partner/vriendin ook komen? We hebben toen bedacht dat het een goed idee zou zijn om de kennis-sessies op te nemen. Ze kunnen zo als inspiratie dienen voor anderen. Ook kunnen we ons als Viisi op deze manier naar buiten profileren.’

Van der Lubbe wil mogelijk de Viisi Talks nog uitbreiden. ‘De volgende stap is dat we gaan testen of onze klanten het leuk vinden bij de Viisi Talks aanwezig te zijn. Het wordt dus een echte community van mensen die breed geïnteresseerd zijn.’

Aantal keer bekeken: 238

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland