De lengte van de files nemen al weer af, de Tweede Kamer is al op reces en de Tour de France begonnen: Het wordt weer zomertijd. Langzamerhand hoor ik ook steeds vaker collega’s zuchten en steunen dat ze nog zoveel moeten doen voor ze op vakantie mogen. De stress van op vakantie gaan blijft elk jaar toch een bijzonder fenomeen. Vaak ook omdat de meeste van die collega’s ook bij terugkomst verzuchten dat ze nu weer zoveel moeten oppakken en wegwerken. De vraag is natuurlijk of het nu gewoon stoer gedrag is of dat mensen niet goed kunnen plannen. Eigenlijk denk ik wel eens dat mensen bang zijn om te zeggen dat ze het niet druk hebben: dan tel je niet mee. Je kunt wat mij betreft net zo goed zeggen, dat als je het zo druk hebt dat je erover kunt zuchten je het nog niet druk genoeg hebt.

Te druk: weg creativiteit
Een mooie eye opener is dat je voor creativiteit en innovatief vermogen juist rust in je hoofd moet hebben. Anders blijf je maar bezig als een hamstertje in een tredmolen: hard rennen en niet vooruit komen. Nog erger is om efficiënt te worden in het verplaatsen van stapels werk: hoe beter je er in wordt, hoe gemakkelijker anderen je gaan vinden om ook hun stapels te laten verplaatsen. Vaak leidt dat niet tot interessanter werk. Interessant werk vraagt vaak om creativiteit. Het is werk waar je je hersens mee uitdaagt en waarbij je niet teveel kunt vertrouwen op je ervaring of je routing.

Het is zoals ik iemand ooit hoorde zeggen: je hebt het nog niet druk genoeg als je het kunt oplossen door harder te werken. Pas als je slimmer moet gaan werken, dan heb je het voor elkaar. En dan heb je
ook de sleutel naar interessanter werk.

Welk werk wil je?
Het is een vraag die veel gesteld wordt: wat wil je zijn, hoe wil je herkend worden. Als je goed zicht hebt op welke kwaliteiten van je zelf je wilt gebruiken, dan weet je ook welk werk je naar je toe moet trekken en welk werk je juist moet afstoten, delegeren, teruggeven aan de eigenaar en dergelijke. Op die manier kun je ook je werkdruk managen. Door te blijven bedenken waar je toegevoegde waarde zit, houd je zicht op het kunnen gebruiken van je creativiteit. En als jouw eigen wens en mogelijkheden zit in het verschuiven van stapels werk, dan moet je daar lekker van genieten.

Aantal keer bekeken: 218

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Volg ons ook via

   

Meest gelezen vandaag

HR nieuws

HR onderzoek

+ Toevoegen               Alles bekijken

HR Marktplaats

+ Toevoegen               Alles bekijken