Eén vraag die je als manager MOET stellen in een sollicitatiegesprek

Of je medewerkers bevlogen raken in het werk wat ze doen is voor een groot deel afhankelijk van de werkomgeving. Maar het zit ook voor een deel in de persoon zelf. De een raakt eerder bevlogen dan de ander.

Je kunt hier rekening mee houden bij het selecteren van kandidaten. Er is 1 vraag in een sollicitatiegesprek die je daarom als manager MOET stellen. Er zijn wel meer belangrijke vragen om te stellen, maar deze hoort zeker bij de top 3. Het antwoord op deze vraag zou de beslissing moeten geven om iemand wel of niet aan te nemen.

Een superbelangrijke vraag in een interview voor elke functie, op elk niveau, in elke organisatie: Vertel me over een keer dat je negatieve feedback hebt ontvangen.

Dit is niet dezelfde vraag als: noem je zwaktes. Of vertel me over een keer dat je een fout hebt gemaakt op je werk. Die zijn ook belangrijk om te stellen. Maar ze horen niet tot de top 3.

Laten we er even vanuit gaan dat iedereen die je interviewt voor een functie zestien jaar of ouder is. Het is niet mogelijk dat je op die leeftijd nooit negatieve feedback hebt ontvangen. Tenzij jouw kandidaten uit een grot komen en nooit iemand spreken.

Waar het om gaat is te ontdekken of je kandidaat open staat voor feedback. Mensen die niet openstaan ​​voor feedback zijn heel erg moeilijk om mee te werken. Ze zijn niet ontwikkelbaar. Elke vorm van feedback die ze ontvangen zal leiden tot verzet en een defensieve houding. Ze zijn niet in staat tot zelfreflectie. En zonder zelfreflectie is het lastig om moeilijke momenten, lastige feedback of tegenslagen op het werk, om te buigen naar iets positiefs. En juist dat is WEL nodig om bevlogen te raken en te blijven.

Daarbij komt dat werknemers die niet open staan ​​voor feedback hun gedrag niet zullen veranderen of verbeteren. Hoe effectief je als manager ook bent. In plaats van te luisteren naar jouw feedback en er iets mee te doen, zullen zij jou juist vertellen dat jij fout zit.

Iedereen die je interviewt heeft op een bepaald moment in zijn leven negatieve feedback ontvangen. De vraag is of jouw kandidaat open genoeg stond om ernaar te luisteren. Mensen die niet open staan ​​voor feedback zullen niet in staat zijn om je vraag te beantwoorden.

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten

Aantal keer bekeken: 11849

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Ries on 10 juni 2013 at 9:50pm

Weet je wat ik als HRM adviseur, "between jobs", vaak meemaak? Dat de manager en overige interviewers als zoutpilaren bij sollicitatiegesprek zitten en vaak geen idee hebben wat ze zoeken qua HRM adviseur en waar ze met de HRM afdeling naar toe willen groeien. Wanneer ik de vraag stel "welke HRM thema's er momenteel spelen" of een soortgelijke vraag zitten ze me veelal verschrikt aan te kijken. Gemiddeld genomen is een HRM adviseur of manager niet eens in staat om me dat in een notendop te vertellen. Kortom ze zijn niet BEVLOGEN en kunnen licht kritisch vragen van een sollicitant niet eens handelen. Ze voelen en weten namelijk zelf ook dat ze tekort schieten. Op een BEVLOGEN sollicitant met vakkennis en hoge mate van zelfreflectie zit men helemaal niet te wachten. Men wil een DMW adviseur (Doe Maar Wat adviseur die non kritisch is en ja knikt.