Coaching is een Engelse term die (te) gemakkelijk voor begeleidingsvormen als supervisie, mentoring, counseling, therapie, meester-gezelsconstructie, et cetera wordt gebruik. De literatuur is niet eenduidig over een definitie voor coachen. Ook puilen de boekenkasten uit met managementliteratuur over wat nu een manager, leidinggevende of coach doet of laat. Om kort te gaan, managen de dingen goed doen, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten die goede coaches onderscheiden van coaches.

Een goede coach:
- is blij met een excuus
- wijst de gecoachte op zijn onvolkomenheden
- houdt zijn mond
- is lui

Hierna een uitwerking (blijdschap over een excuus) van de vier eigenschappen van een goede coach. Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang je het volledige artikel (uit het handboek persoonlijke effectiviteit van Millian) en een sfeerimpressies van een traject Coaching with Courage bij DSM Neo Ressins+

Een goede coach is blij met een excuus
De smoezentrommel gaat alweer open. De excuses rollen over tafel waarom deadlines niet zijn gehaald en het product niet voor de 100% aan de eisen voldoet. En daar moeten coaches nu blij mee zijn?’ Ja! En dit antwoord duidt meteen waarom de leidinggevende niet altijd de meeste geschikte personen zijn om hun medewerkers te coachen. Een excuus of een smoes is een signaal waarmee een persoon aangeeft dat hij denkt iets niet aan te kunnen of zelfs niet kan. Coaches zijn blij met excuses en doen er iets anders mee dan een inhoudelijke welles-nietes discussie. Zij zien excuses als input voor het coachingstraject. Elk excuus is subjectief. De waarheden van de coach zijn vaak anders dan die van de gecoachte, maar een professionele coach neemt de waarheid van de gecoachte als vertrekpunt. In het coachingsgesprek laat hij het gecoachte vertellen over de situatie en luistert naar de redenen waarom deze iets (nog) niet (helemaal) kan.

En dat geldt ook voor coaches ..........

Marc Lammers, voormalig bondscoach van het Nederlandse dames hockeyteam en presentator van Telesportief: "Coaching heeft te maken met sportoverstijgende thema’s als durf, leiderschap, samenwerken en je kwetsbaar op stellen. Dat laatste blijkt ook maar weer eens uit de resultaten van onderzoek. Als je als coach beter wil worden moet je je af en toe kwetsbaar durven opstellen. Kritisch zijn naar jezelf is voor een goede coach een onmisbare kwaliteit. Vraag je medewerkers om kritiek en bedank ze daarvoor. In Nederland zeggen we vaak alleen iets over de dingen die fout gaan. Dit is negatieve coaching. Geef vaker een compliment. De drempel wordt dan automatisch lager om kritiek te geven. Je kunt er altijd iets mee als je jezelf als coach wilt verbeteren."


Beste HR-basers, wat zijn naar jullie mening kenmerken, eigenschappen, et cetera van een goede coach? Ik hoor het graag.

Aantal keer bekeken: 618

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Brigitte Verbauwen on 26 augustus 2010 at 10:14pm
Hi Jacco,
ook dit artikel mag ik weer graag van je ontvangen op brigitte@colibricoaching.nl
Dank je
Brigitte
Reactie van Ronald van Andel on 2 augustus 2010 at 11:57am
Hallo Jacco,

zou je mij het volledige artikel willen toezenden??
Mailadres: ronald.van.andel@hertek.nl
Reactie van Petra Pupping on 2 augustus 2010 at 11:18am
Hallo Jacco,

Ik ben erg benieuwd hoe de eigenschap " - wijst de gecoachte op zijn onvolkomenheden" wordt omschreven in je artikel. Van de genoemde eigenschappen vind ik deze vooralsnog minder geschikt. Wie ben ik om daar een oordeel over te vellen als coach? Verder deel ik de mening van José dat oprechte interesse van belang is en dat een coach graag verder helpt. Wil je mij het hele artikel sturen op minerva@casema.nl?
Met vriendelijke groet,
Petra Pupping
Reactie van José Canton on 28 juli 2010 at 8:29am
hallo Jacco,
Mijn aanvulling op een goede coach:

Hij is een uitstekend luistereraar. Hij luistert met zijn oren, wat wordt er gezegd en hoe? Hij luisterd met zijn ogen, wat zie ik aan de gecoachte wanneer die vertelt. Hij luistert met zijn intuitie, wat vertelt de gecoachte mij nu precies.

Een goede coach is nieuwsgierig. Wat wil de gecoachte mij vertellen , wat ervaart hij , hoe wil hij verder en wat weerhoudt hem er nu van. Doorvragen en daarmee het onbewuste bewust maken.

Een goede coach geeft uitdagende opdrachten in de vorm van doordenkvragen en acties. Om te leren , te oefenen en aan te moedigen.

En last but not least: een goede coach houdt een beetje van degene die hij coacht.

Met vriendelijke groet,

José
Reactie van Harry Visser on 27 juli 2010 at 5:26pm
Jacco,
Graag ontvang ik het volledige artikel
mijn email : info@pvea.nl
Reactie van Pauline Geldhof on 27 juli 2010 at 2:54pm
Hallo Jacco,

Zou je mij het hele artikel over coaching willen mailen? Het email adres is pgeldhof@wxs.nl
Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Pauline
Reactie van K. Schuurbiers on 27 juli 2010 at 11:19am
Beste Jacco,
Graag ontvang ik het volledige artikel. Mijn email is K.Schuurbiers1@chello.nl
Alvast dank en groeten!
Reactie van Arrie Rook on 26 juli 2010 at 4:00pm
Goedemiddag Jacco,

Wil je mij het volledige artikel sturen? Interessante materie.
arrierook@hotmail.com

Groet,
Arrie Rook
Reactie van Marcel Rosenberg on 26 juli 2010 at 1:36pm
Een goede coach "begrijpt" niet (omdat hij/ zij niet uitgaat van het eigen referentiekader).

Ik zou ook graag het hele artikel ontvangen op info@rosenbergcoaching.nl

Met vriendelijke groet,
Marcel Rosenberg
www.rosenbergcoaching.nl
Reactie van Arya Keijzers on 26 juli 2010 at 1:22pm
Ook ik ontvang graag het hele artikel
Aryakeijzers@gmail.com

Hartelijk bedankt

Arya Keijzers