Hoe kunt u de kwaliteiten van medewerkers beter benutten? Door zo nu en dan een goed gesprek te voeren. Een functioneringsgesprek is een tussentijdse evaluatie van gemaakte afspraken over werk en ontwikkeling. Het is een dialoog waarin feedback wordt gegeven én ontvangen. Ook de medewerker kan zijn ei kwijt.

Zes argumenten voor het functioneringsgesprek
Kent u het ‘snap dat dan’-syndroom? Dat is een kwaaltje waar veel leidinggevenden in bedrijven aan lijden. Zij gaan er vanuit dat medewerkers zelf wel weten wat er van hen wordt verwacht en hoe zij (moeten) functioneren. Helaas is dat niet zo. Uit een recent onderzoek blijkt dat 95% van de leidinggevenden denkt inzicht te hebben in de kwaliteiten van medewerkers. Terwijl bijna een kwart van de medewerkers vindt dat dit inzicht bij de leidinggevenden volstrekt ontbreekt. De cijfers mag u meteen weer vergeten. Waar het om gaat, is dat er nogal wat misverstanden leven over wederzijdse verwachtingen. Dat komt omdat er te weinig goede gesprekken worden gevoerd. Door op van tevoren afgesproken momenten helder te zijn over de (on)redelijkheid van verwachtingen en plannen (en of die aansluiten op de realiteit), komen leidinggevende en medewerker er weer achter wat zij aan elkaar hebben. Hoe voert u een effectief gesprek?

In een interview met Ton Verheijen licht ik zes argumenten toe om functioneringsgesprekken serieus(er) op te pakken. Als je mij jouw e-mailadres mailt, ontvang je het gehele artikel en een Pdf met tips en tools over het voeren functioneringsgesprekken en andere gesprekken.

Eens per jaar aan tafel kan al genoeg zijn
In het GROTE gesprekkenboek worden 17 gesprekken toegelicht waardoor de indruk kan ontstaan dat leidinggevenden niets anders doen dan praten. Dat lijkt nou ook weer niet de bedoeling. Maar één keer per jaar een functioneringsgesprek voeren, moet toch haalbaarzijn, ook voor leidinggevenden die in het verleden nooit gesprekken voerden. Zij kunnen beginnen met het inplannen van een jaarlijks terugkerend functioneringsgesprek. “Ga eerst maar eens een tijdje op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek. Als u hieraan gewend bent, kunt u misschien later ook de wat formelere beoordelingsgesprekken gaan voeren’, vertel ik in dit interview om vervolgens de onderstaande zes redenen nader toe te lichten.

Zes redenen om periodiek met medewerkers aan tafel te gaan:
1. Resultaatgericht: verbeter de zes w’s
2. Duidelijkheid: wie, wat en wanneer
3. Goed voor de motivatie
4. Leren van ‘fouten’
5. Afspraak is afspraak
6. Feedback reduceert faalkosten


Beste HR-basers, wat zijn jouw redenen om functioneringsgesprekken serieus(er) op te pakken? Ik lees het graag!

Aantal keer bekeken: 301

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Minko Balt on 29 juni 2011 at 4:21pm
Hallo Jacco,
Graag ontvang ik het artikel en de tips. Alvast mijn dank.

met vriendelijke groet,
Minko Balt
minko.balt@ssceuro.com
Reactie van Anneke van der Hoek on 5 juni 2011 at 9:37pm
Hallo Jacco,

Ik ontvang graag het artikel met PDF bestand.
Bvd.

Groetjes,
Anneke van der Hoek
annekevdhoek@gmail.com
Reactie van Tim Havelaar on 5 juni 2011 at 11:36am
Ik ben benieuwd naar het artikel Jacco, met name de 6 w's?

Groeten,

Tim
tim@timhavelaar.nl
Reactie van Esmé van Gelder on 3 juni 2011 at 11:13pm
Beste Jacco,

Ik ben heel benieuwd naar het hele artikel en een Pdf met tips en tools over het voeren van gesprekken.
Zou ik het van je mogen ontvangen?

Groet, Esmé
nederland65@hotmail.com
Reactie van Geke Schuiteman on 3 juni 2011 at 9:30am
Beste Jaco,

Zou je mij het artikel willen mailen, dat kan naar schuiteman@circlesoftware.nl

Bedankt
Geke
Reactie van Ingeborg van Eck on 31 mei 2011 at 1:20pm
Hi Jacco

Ben benieuwd naar het gehele artikel. Wil je dat sturen naar ingeborg@keckinterim.nl?
bij voorbaat dank!
Ingeborg
Reactie van B. van Lieshout on 31 mei 2011 at 12:04pm
Hallo,
Ook ik ontvang graag je artikel
Bij voorbaat hartelijk dank! Mijn mailadres b.vanlieshout@dichterbij.nl

Bep van Lieshout
Reactie van Marieke de Vlieger on 31 mei 2011 at 10:11am
Ik houd me ook aanbevolen voor je artikel:
mariekedevlieger@betronic.nl

Thanks,
Marieke
Reactie van Ditte van Dulst on 31 mei 2011 at 9:35am
Ha Jacco,
Er valt altijd bij te leren, dus ik ben geinteresserd in je artikel: ditte.van.dulst@cargonaut.nl
Dank!
Vrg, Ditte van Dulst
Reactie van Joke Klijn on 31 mei 2011 at 9:07am
Beste Jacco,

Ik ontvang graag je artikel en PDF met tips en tools. Mijn e-mailadres: wijklijn@zonnet.nl

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Joke Klijn