Eigen recruiter of externe recruiter: de voor- en nadelen

Steeds meer bedrijven lijken te kiezen voor een eigen (corporate) recruiter. Soms is dat verstandig, soms niet. De voor- en nadelen op rij.

Recruitment, wat is dat precies?
Recruitment is het hele proces van het werven, selecteren en aantrekken van de meest geschikte nieuwe medewerkers. In de volksmond wordt het ook wel werving & selectie genoemd.
Recruitment is een breed vak. Naast het maken van de juiste vacaturetekst (die lekker leesbaar is, die de lading dekt én goed vindbaar is op internet), het maken van de selectie en het voeren van de sollicitatiegesprekken behoren ook andere zaken tot recruitment:
- Employer branding (het opbouwen van een goede naam als ‘aantrekkelijk werkgever’)
- Campus Recruitment (contacten met scholen en universiteiten om jonge afgestudeerden te recruteren)
- Bouwen aan ‘Talent pools’
- Loopbaanontwikkeling / interne recruitment

Voordelen eigen recruitment
*Cultuurmatch

Eigen, interne recruiters kennen de interne organisatie beter dan externe recruiters. Hierdoor weten ze precies wat er speelt en welke personen in de cultuur passen.

*Kosten
Als er op jaarbasis veel vacatures zijn die de eigen recruiter allemaal kan vervullen, dan is de eigen recruiter een goedkopere oplossing. Immers, bij circa 7 a 10 ingevulde vacatures is een eigen recruiter goedkoper dan de werving via bureaus.

*Structurele recruitment
De andere zaken die genoemd zijn (empoyer branding etc.) dienen continu gedaan te worden. Dat gaat makkelijker en beter met een vaste, eigen recruiter.

Voordelen externe recruitment
* Objectiviteit
Eigen recruiters zitten ín de organisatie en kennen de cultuur en onderlinge verhoudingen heel goed. Dit kan betekenen dat ze ook onderdeel zijn van politieke spelletjes en vooroordelen en daardoor niet meer objectief zijn. Een externe recruiter kijkt met een frisse, onafhankelijke blik en heeft geen kans op bedrijfsblindheid.

* Kosten
Als de organisatie minder dan 7 a 10 vacatures per jaar heeft, is extern recruitment meestal goedkoper. Als het een diversiteit aan vacatures betreft kun je je afvragen of je dit aan één en dezelfde (interne) recruiter moet overlaten. Per vacature een specialistisch bureau inschakelen levert vaak betere kandidaten op.

* Specialisme
Als er geen (corporate) recruiter is, maar de HR Adviseur doet recruitment erbij, dan krijgt de werving en selectie vaak niet de aandacht die het wél nodig heeft. Immers, de HR Adviseur heeft vele andere zaken aan zijn of haar hoofd én wordt soms te veel geleid door de hectiek van de dag. Bovendien is recruitment dan een bijzaak en geen hoofdactiviteit.

Tot slot is recruitment echt een vak en niet elke HR Adviseur beheerst dat even goed.

De keuze voor eigen of externe recruitment dient elke organisatie voor zich te maken. Er zijn nog meer voor- en nadelen te bedenken. Wat is uw mening?

Aantal keer bekeken: 863

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland