Employee Experience: WOW-ervaringen op je werk

Als je de waardering van medewerkers over de organisatie omhoog wilt tillen, is het raadzaam om je te focussen op het creëren van memorabele en betekenisvolle momenten. Het is niet nodig om elke minuut een geweldige ervaring op het werk neer te zetten. Het creëren van WOW-momenten zorgt ervoor dat de werkdagen verrijkt worden, zodat werken niet een eindeloze rij uitwisselbare dagen wordt. Het helpt tegen de sleur en saaiheid van alledag, het zorgt voor verbinding tussen collega’s en maakt medewerkers gelukkiger op het werk. Hoogtepunten op het werk leiden dus tot een overall hogere beleving van het werk.


Stel, ik vraag je wat je herinnert van het afgelopen jaar. Dan zul je mogelijk terugdenken aan een te gek verjaardagsfeest, een bijzondere ontmoeting, de ziekte van een dierbare en een heel grappig moment tijdens je vakantie. Kortom je denkt aan herinneringen die eruit springen en die je zijn bijgebleven, zowel hoogtepunten als dieptepunten. Want zo werkt ons brein. Als we de dag, de week, of het jaar overdenken, dan denken we niet aan iedere minuut. We denken aan momenten. En die momenten bepalen hoe je terugkijkt. Zou je bijvoorbeeld elk uur turven hoe je de dag waardeert, dan kan dat sterk afwijken van de totale waardering die je de dag naderhand geeft. Omdat de herinneringen snel vervagen en de hoogte- en dieptepunten je bijblijven.

Tip! Lees ook:  5 tips voor meer werkgeluk die verder gaan dan vers fruit of een pi...


Waardering voor het werk verloopt op precies dezelfde wijze. We herinneren ons bijzondere momenten op het werk en die beleving daarvan bepaalt je waardering. De waardering is dus niet het gemiddelde van minuut tot minuut. Het is de waardering gebaseerd op momenten die je zijn bijgebleven.

We do not remember days, we remember moments

Cesare Pavese



Niet alle momenten hebben hetzelfde gewicht. Negatieve ervaringen blijven veel langer hangen dan positieve. Sommige gebeurtenissen raken je meer dan andere. De tijdsduur van een moment is niet bepalend: een gesprek van vijf minuten bij het koffieapparaat kan meer impact op je hebben dan een vergadering van twee uur.
Niet elke piekervaring is een hoogtepunt. Er kunnen ook dieptepunten zijn op het werk. Zoals een misgelopen interne functie, een ongewenste reorganisatie, een deal die niet door gaat, een ICT-systeem dat plat ligt en de impact van administratieve fouten. Er zijn momenten van schaamte en teleurstelling. Vaak komen die niet onverwachts en zijn ze niet incidenteel. Het is niet de vraag of er iets mis gaat, maar eerder wanneer het gaat gebeuren. Juist daarom kun je vooraf brainstormen hoe zo’n dieptepunt voor collega’s omgezet kan worden in een betekenisvol moment, zodat de beleving ervan uiteindelijk positief is.

Without new experience, something inside us sleeps

Frank Herbert



Ieder bedrijf heeft zo zijn momenten door het jaar: het kerstontbijt, de sportdag, de sponsorloop. Maar als het jaar in jaar uit dezelfde evenementen zijn, waardoor medewerkers erop rekenen en de invulling ervan niet noemenswaardig verschilt, dan verdwijnt de ervaring van een hoogtepunt.

Wanneer worden momenten een WOW-ervaring?
Uit onderzoek blijkt dat je hersens vooral betekenis geven aan de ervaring rond: een begin (zoals de eerste werkdag), een transitie, een piekervaring (dat kan een hoogte- of dieptepunt zijn) en een eind (zoals vertrekken bij de organisatie).

Wow-ervaringen kun je maken van momenten die:
• anders dan anders zijn. Het moment springt er echt uit: verrassend, soms lekker over de top. Het maakt grote indruk, werkt op de lachspieren en is vaak totaal onverwacht. Zoals een directieteam dat ‘s morgens bij binnenkomst iedereen een hug geeft, een bijzondere verjaardagstaart die collega’s voor de jarige hebben gebakken, een koortje dat de vertrekkende collega komt toezingen, een videoboodschap van het team aan een zieke collega of een game tijdens een training.
• inzicht geven. Een eyeopener die je leven een andere wending geeft, een kwartje dat valt. Dat kan spontaan zijn door een gesprek met collega’s, en ook georganiseerd in een training over bijvoorbeeld je purpose in het leven of je loopbaan.
• een mijlpaal markeren om trots op te zijn. Een resultaat dat het team heeft bereikt goed vieren, de eerste keer dat iemand een presentatie voor een groep houdt en daar waardering voor krijgt, de eerste 100-dagen-in-dienst-mijlpaal vieren of de feestelijke afronding van een project.
• connecties op het werk versterken. Via social events zoals bedrijfsuitjes ondernemen, samen vrijwilligerswerk doen, een outward-bound-training volgen. En ook stilstaan bij life events van collega’s, zoals de geboorte van een kind, een verhuizing, een huwelijk en dat samen vieren.

Maak het niet perfect, maak het onvergetelijk



Nog 4 tips voor een WOW-ervaring:
1. Ga uit van je purpose, kernwaarden en cultuur en vertaal die naar WOW-ervaringen. Dat verdiept de alignment in je organisatie en geeft meer zingeving aan de ervaring. Wil je bijvoorbeeld de familiecultuur benadrukken? Maak dan WOW-ervaringen van momenten die je ook in familieverband privé viert, zoals verjaardagen.
2. Geef ruimte aan collega’s om iets extra’s voor elkaar te doen, in tijd en soms ook in geld. Zeur niet over efficiëntie en laat praktische bezwaren achterwege. Laat anderen lekker hun gang gaan als die iets willen organiseren.
3. Een WOW-ervaring bereik je niet gemakkelijk met een mailtje. Face to face maakt veel meer indruk. Dus: wil je van het tekenen van het arbeidscontract een hoogtepunt maken? Stuur het contract dan niet via een e-mail, maar nodig de nieuwe collega uit en maak er een memorabel moment van.
4. WOW-ervaringen komen niet vanzelf. Die moet je met elkaar bedenken, organiseren, onderhouden en vernieuwen. Iemand in het team of de organisatie moet zich verantwoordelijk voelen en het voortouw nemen. Doe je dat niet, dan sterven de WOW-ervaringen een langzame dood. En dan zakt helaas ook de algehele waardering voor het werk weg.


Wil je meer weten hoe je door de beste employee experience te creëren een topwerkgever kunt worden met gelukkige medewerkers en loyale klanten? Bestel dan het nieuwe Nederlandstalige boek Employee Experience – Happy People Better Business.


Neem deel aan de 4-daagse leergang Employee Experience
en word lid van de LinkedIn groep Employee Experience Nederland/België : 1650 (HR) leden. Voor artikelen, events, workshops boeken en kortingsacties.

Aantal keer bekeken: 460

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland