In zijn boek De One Minute Manager gebruikt Kenneth Blanchard een mooi statement: ‘Feedback is the Breakfast of Champions’. Als je ergens goed in wilt worden, zul je lering moeten trekken uit opgedane ervaringen. Deze lessen worden in veel gevallen zichtbaar in de vorm van feedback. Feedback is het op een directe wijze het gedrag van de ander ter sprake brengen, zodat deze zich bewust wordt van zijn gedrag en de effecten daarvan op anderen.

Feedback kan een welgemeend compliment inhouden. Deze feedback motiveert en stimuleert de feedbackontvanger in de toekomst (nog) meer het gewaardeerde gedrag te vertonen. Feedback gericht op verbetering, bijvoorbeeld het voorkomen van een fout, is net zo waardevol. Zeker als deze beschrijvend van aard is en de intentie gericht is op leren en verbeteren. Hoe het niet moet bewijst Little Gordon Ramsey in een restaurant.

De gevolgen van het achterwege laten van feedback

Menig leidinggevende ziet er tegen op om het onvoldoende presteren van een medewerker of zijn of haar ongewenste gedrag te bespreken. Angst voor een tegenreactie is een veelgenoemde reden om de andere kant op te kijken en de boel de boel te laten. Verkeerd en hopelijk zijn de onderstaande gevolgen dermate ongewenst om wel Duidelijk, Open en Eerlijk feedback te geven.

Medewerker leert niets

Het niet voeren van feedbackgesprekken (maar dus ook coachings-, POP- en functioneringsgesprekken!) heeft onder meer als gevolg dat de medewerker niets leert. Onder het mom geen bericht, goed bericht doet deze zijn werk, maar presteert onvoldoende en blijft onbewust onbekwaam. Omdat hij bijvoorbeeld onwetend is over het aanhouden van een deadline, zal hij deze onbewust blijven overtreden. Ook kan het de medewerker aan de kennis ontbreken om zijn werk goed te doen met disfunctioneren als gevolg.

Leidinggevende houdt het druk

Leidinggevenden die ervoor kiezen om hun medewerkers niet aan te spreken op hun functioneren, kiezen ervoor om als eindverantwoordelijke zelf de scherven die de medewerker achterlaat op te ruimen. Zij moeten zich dan wel realiseren dat zij een enorme berg werk op hun hals halen en weinig veranderingsgezinde, leergierige en misschien disfunctionerende medewerkers ‘creëren’.

Verziekte werksfeer

Het achterwege laten van een correctiegesprek kan tot een verziekte sfeer op de werkvloer leiden. Collega’s die zich groen en geel ergeren aan het gedrag van hun collega, maar ook aan de in hun ogen ‘slappe’ leidinggevende die niet durft in te grijpen. Ongewenst gedrag worden dan etterbronnetjes met als gevolg dat anderen ook regels gaan overtreden (‘hij ’s morgens te laat op zijn werk, ik eerder naar huis’). Feedbackgesprekken voorkomen dat één rotte appel de hele mand aansteekt.

Slechte producten en diensten

Als de leidinggevende nalaat een feedback- of correctiegesprek te voeren, is het hek van de dam. De medewerkers doen wat hen uitkomt en doen dingen niet die wel van hen verwacht worden. De kiem voor een slecht product of dienst of conflict is gelegd en het werk wordt een chaos (het tegenovergestelde van discipline is anarchie). Medewerkers werken niet met elkaar samen, maar werken elkaar tegen.

Dit najaar verschijnt het herschreven GROTE gesprekkenboek met daarin onder andere het feedbackgesprek. Als je mij jouw e-mailadres e-mailt, ontvang je de tien gouden feedbackregels en een artikel Een dikke pluim (over het geven van compliment).

Aantal keer bekeken: 1280

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Jacco van den Berg on 12 oktober 2015 at 5:56pm

Beste Lisette,

Je zo juist het gevraagde gemaild.

Veel leesplezier en inspiratie en als er behoefte is aan meer, dan hoor ik dat graag.

Jacco

Reactie van L bourgonje on 12 oktober 2015 at 3:03pm

Hoi Jacco, interessant, dank voor het delen. Mijn e-mailadres is lisette.bourgonje@mybrand.nl
Ben vooral benieuwd naar de 10 gouden feedbackregels.

Reactie van Annette Vermij on 5 oktober 2015 at 8:53am

Hoi Jacco, ik ben geinteresseerd. mijn emailadres is annettevermij@jeveka.com.

Reactie van Nicole Florisse on 1 oktober 2015 at 4:52pm

hierbij mijn mailadres nicole.florisse@everspartners.nl en ben benieuwd naar de 10 gouden regels. verder ben ik benieuwd naar het herschreven grote gesprekkenboek. dank je wel alvast.