Als coach verbaas ik mij nog regelmatig hoe ongelooflijk krachtig eerlijke en goed georganiseerde feedback iemand’s ontwikkeling kan stimuleren. Wanneer we samen op zoek gaan naar de rode draad of terugkerende thema’s in de feedback, geeft dat vaak een schokeffect. Bijna altijd komt dat effect in ‘paren’. De ‘blik van de ander’ ondersteunt én confronteert, vlijt én schuurt, construeert én ondermijnt. Wie feedback – na het bekomen van de schrik – als een geschenk kan zien én aanvaarden, doet er vrijwel altijd zijn voordeel mee. Feedback verkleint zowel ‘blinde vlekken’ en valse bescheidenheid, waardoor ruimte voor groei ontstaat. In die ruimte ga je graag aan de slag.

Eén bijzonder effect van feedback was me nog nooit zo opgevallen, totdat ik kennis nam van een recente studie* van Gentse onderzoekers. Zij tonen namelijk aan dat werknemers die regelmatig feedback zoeken ook….creatiever worden! De impliciete aanname was totnutoe vaak, dat het zoeken van feedback vooral een reactieve actie was: iets dat we doen omdat iets niet lukt. Het Gentse onderzoek laat echter zien dat wanneer we proactief feedback zoeken, we ook een helderder beeld krijgen van hoe anderen ons werk en onze ideeën beschouwen, hetgeen ons kan helpen deze aan te passen en ontwikkelen. Wie meer feedback zoekt krijgt bovendien ook meer diverse input. Beide effecten verhogen de mogelijkheid om nieuwe dingen te proberen of anders tewerk te gaan, kortom: om creatiever te zijn.

Wanneer de HR-opdracht ook het stimleren van creativiteit in de organisatie omvat, is er dus nu een extra route. Totnutoe zocht men dat voornamelijk in het creëren van een creativiteit-stimulerende werkcontext, bijvoorbeeld via creativiteitsdoelen, vereisten en beloningen. Dat kan nu worden aangevuld met het stimuleren van individuen zélf om proactief op zoek te gaan naar feedback en door mogelijke negatieve beelden ontstaan rond ‘reactief feedback zoeken’ te bestrijden.

Het geschenk van feedback blijkt dus nóg waardevoller dan totnutoe werd aangenomen. Pak uit die kadootjes!

* De Stobbeleir, K.E.M., Ashford, S.J. en Buyens, D. (2011), Self-regulation of creativity at work: the role of feedback-seeking behavior in creative performance, Academy of Management Journal, 54:4, pp. 811-831.

Aantal keer bekeken: 481

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland