Geen ‘happiness’ voor magazijn- en productiekrachten, onverantwoord ondernemen

Happy enzovoort
Als je artikelen leest over HR-zaken kom je steevast termen tegen als ‘employee experience’, werkgeluk, ‘chief happiness office’, 360 graden feedback, Het Nieuwe Werken en Het Nieuwe Beoordelen, ‘work-life balance’ en ‘talent management’.

Beste Werkgever
Daarnaast zijn er allerlei lijsten waar organisaties alles aan doen om op te staan, zoals ‘Best Workplace’ en Beste Werkgever. Titels waarvoor je moet betalen, maar die hopelijk een grote aantrekkingskracht hebben op mensen die een (andere) baan zoeken.

Tevredenheid / Happiness
Wist u dat er zelfs apps zijn waarmee elke minuut de happiness van medewerkers gemeten kan worden? Het is organisaties er veel aan gelegen om tevreden medewerkers te hebben en vooral om naar buiten te communiceren hoe gelukkig hun medewerkers zijn.
Wil je ook zo blij naar je werk? Kom bij ons!

Niet voor magazijn- en productiekrachten
Wat opvalt is dat de laaggeschoolde medewerkers, zoals magazijn- en productiekrachten niet meegenomen worden in dit soort onderzoeken. En organisaties komen daarmee weg, omdat deze categorie steeds minder vaak in dienst is bij de werkgever, maar simpelweg ingehuurd wordt. Soms via uitzendbureaus en soms doordat de gehele productie of logistiek is uitbesteed. En dan boeit het niet of deze mensen geluk ervaren op de werkvloer.

Very unhappy
Uit (vaak undercover) onderzoek blijkt dat de werkdruk veel te hoog is voor deze groep, dat de arbeidsomstandigheden slecht zijn én dat ze steeds verder uitgeknepen worden. Immers, we willen allemaal onze bestelling thuis bezorgd hebben, het liefst gratis en zo snel mogelijk. En dus moet het tempo omhoog en de kosten van productie en logistiek omlaag. Verder is de werkomgeving vaak niet veilig genoeg en de beloning te laag. Bovendien moet deze groep 24/7 paraat staan, de pakketjes moeten wel op tijd bezorgd worden, de productie moet omhoog.

Ik kan u vertellen: deze categorie is helemaal niet zo blij en tevreden als die andere medewerkers met een fijne work-life balance. Deze groep is very unhappy.

Onverantwoord Ondernemen
Dus beste werkgevers: besteed eens wat meer aandacht, zorg en geld aan deze groep.
En beste consument: wees bereid om ietsje meer te betalen voor je product én wees geduldig en accepteer dat je pakketje ietsje later bezorgd wordt.

Aantal keer bekeken: 283

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland