Gunfactor leer je niet op school, maar in de kroeg.

Een discussie die door sales recruiter Marie-José van den Kommer werd begonnen op LinkedIn krijgt opmerkelijk veel reacties. Zij stelt dat Hogescholen falen op het gebied van Sales. Ik ben het niet met haar eens.
Wat verwacht je van een pas afgestudeerde? Ik denk een voldoende portie theoretische kennis, wat levenservaring en een hoop ambitie. Tref je het alledrie tegelijk, dan heb je te maken met een 'high potential'. Marie José - en met haar vele anderen - klaagt over het gebrek aan overtuigingskracht en de matige communicatieve vaardigheden van de groentjes die ze voor een sollicitatie ontvangt.

Leer je op een Hogeschool, Universiteit of Business School weerbaarheid in communicatie en volwassenheid in je zakelijke mores? Ja en nee. Ja, want als ik me via de websites van deze opleiders verdiep in wat er aan spannende, meest Engelstalige, vakken aangeboden wordt, zie ik dat het voldoende aan bod komt. Nee, want leren stopt nooit, ook niet als de colleges afgelopen zijn en de student naar zijn kamer vertrekt. Op het gebied van overtuigingskracht en communicatie mag je van een instelling die een student maar een paar jaar lang een paar uur per dag ziet, niet alles verwachten.

Ik heb een tip voor Marie-José: zoek je iemand voor een commerciële positie waarbij zijn communicatie, overtuigingskracht en vooral zijn persoonlijke gunfactor het verschil moeten maken, let dan niet zozeer op zijn vakkenpakket of cijferlijst, concentreer je op de kantlijnen van zijn CV: sport, kroegbezoek, bestuursfuncties en vooral een vrolijke indruk op zijn Facebook pagina, daar herken je salestalent. En daar heeft een opleidingsinstelling maar beperkt invloed op.

Aantal keer bekeken: 728

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Michiel Cobben on 6 september 2011 at 10:36am
Petra en Marion, we zijn het eens, zeker wat betreft kwaliteiten van salesmensen en Wim, proost!
Wie vindt wel dat sociale vaardigheden en business mores onderdeel van het curriculum van een businessopleiding moeten zijn?
Dan nog wat: de titel van dit artikel had ook kunnen zijn dat opleiding alleen niet genoeg is in de vorming van een goede salespersoon, maar je moet dingen soms wat meer kruiden om te zorgen dat het gegeten wordt.

Meer daarover in mijn boek, Verhoog je Gunfactor dat volgende maand uitkomt, zie www.degunfactor.com
Reactie van Marion van Hoof on 6 september 2011 at 10:28am
Daar heb je een punt, Wim, dat van die drank...
Reactie van Wim van Druten on 5 september 2011 at 7:07pm
Het ontwikkelen van specifieke persoonlijkheidskenmerken en karaktereigenschappen -zeg maar de zachte competenties / skills om een bepaalde job succesvol te maken- is geen primair doel van opleidingsinstituten. Nog afgezien van de vraag in hoeverre deze zaken bij aanwezig- en afwezigheid beïnvloedbaar zijn.
Het schetsen van een maatschappelijk- en theoretisch kader, van wat je in de echte maatschappij aan mens- en businessvarianten kunt tegenkomen en waar je dus mee om moet leren gaan wel. Er is dus meer dan alleen opleidingskennis. En ja; in bepaalde gevallen kun je ze in de kroeg vinden. Alleen raak je als recruiter dan wel snel aan de drank als dat je enigste zoekoptie is.
Reactie van Marion van Hoof on 5 september 2011 at 4:09pm
Volstrekt mee eens. Te vaak wordt gedacht dat het hebben van een afgeronde MBO, HBO of Universitarie stude van mensen bepalend is voor hun maatschappelijk succes. Een misvatting mijns inziens. Natuurlijk, een afgeronde opleiding schept goede randvoorwaarden voor dat succes maar geeft zeker geen garantie. Competenties en sociale skills dragen in belangrijke mate aan bij aan succesvol handelen. De opleidingsinstellingen dragen uiteraard bij aan de ontwikkeling maar studenten leren dat toch echt voor het grootste deel in de 'echte wereld', zoals Michael Cobben al aangeeft.
Reactie van Petra van Rijn on 5 september 2011 at 2:02pm
Je bent inderdaad nooit uitgeleerd. Theoretische kennis, bijvoorbeeld opgedaan in opleiding of training is prima. Het is daarnaast goed om jezelf open te (blijven) stellen voor ontwikkeling en dat doe je met name in de praktijk. In de kroeg, in je sociale leven, maar bijvoorbeeld ook door in een maatschappelijke functie aan de slag te gaan. Als vrijwilliger bijvoorbeeld. Opvallend is dat veel mensen in hun vrijwilligersactiviteiten dingen doen die in hun werkomgeving niet op hun takenlijst voorkomen. Er zijn mensen die geen leidinggevende functie hebben maar in hun vrije tijd een prima voorzitter zijn van hun sportclub. Terwijl het aansturen van vrijwilligers soms lastiger is dan het aansturen van collega's. Het wordt tijd dat mensen zich bewust worden dat leren iets is dat je voortdurend doet. Maar waarvan je je wel bewust moet worden - en wat je dus ook moet uitdragen, bijvoorbeeld in je werkomgeving.