Onlangs is het wetsvoorstel Wet Werk & Zekerheid aangeboden aan de Tweede Kamer. Het doel van deze wet is om de kracht van de arbeidsmarkt te bevorderen. Hoe? Door voldoende flexibiliteit in de economie te behouden. Door een betere balans te bereiken tussen vast en tijdelijk werk. En door mensen met een tijdelijk contract meer zekerheid te bieden.
In het wetsvoorstel wordt een aantal onderwerpen opgepakt. Behalve het verbeteren van de flexibiliteit binnen de arbeidsmarkt, zijn ook de hervormingen van de WW en het ontslagrecht onderdeel van het wetsvoorstel.

Hervorming ontslagrecht
Met name over de hervorming van het ontslagrecht is al veel te doen geweest. Dat er een eenvoudiger ontslagprocedure in de maak was, was al langere tijd bekend. Maar wat het precies inhoudt en of dit ook de rechten van werknemers met een vast contract aan zou tasten, was niet bekend.
Wat ik begrijp uit de hervorming van het ontslagrecht is dat het de procedures en spelregels eenvoudiger en transparanter moet maken. Werkgevers kunnen op dit moment nog kiezen of ze werknemers via de kantonrechter of via het UWV ontslaan. In de praktijk blijkt echter dat dit kan leiden tot ongelijke behandeling in gelijke gevallen. Door het vastleggen van één ontslagroute (afhankelijk van de ontslaggrond) zal deze ongelijkheid verholpen worden en zal een ontslagprocedure eenvoudiger worden en daardoor sneller verlopen. Vereenvoudiging van het ontslagrecht is niet bedoeld om werknemers gemakkelijker te kunnen ontslaan. Dit is wel de angst die de term “vereenvoudiging ontslagrecht” heeft opgeroepen. Ik ga er van uit dat deze angst niet bewaarheid wordt. Vereenvoudiging en transparantie van procedures juich ik toe, dus wellicht is de gedachte achter dit wetsvoorstel inderdaad een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Wat zou de hervorming van de WW teweeg brengen?
De hervorming van de WW is volgens mij toch wat ingewikkelder. Door het terugbrengen van de WW-periode van maximaal 36 naar 24 maanden wordt er nogal wat teweeg gebracht. Vooral het feit dat al na 6 maanden WW al het beschikbare werk als passend wordt beschouwd en men dus verplicht is om dit werk te aanvaarden, zal heel wat stof doen opwaaien. Ik kan me voorstellen dat dit een stok achter de deur is om mensen met een uitkering te activeren om zo snel mogelijk aan het werk te gaan. De kans om een nieuwe baan te vinden waar men echt voldoening uit kan halen is niet zo groot. Om dan al na een half jaar elke baan te moeten accepteren die beschikbaar is …! Begrijpelijk vanuit het economisch belang. Maar ook begrijpelijk dat dit plan niet met open armen wordt ontvangen. Hopelijk trekt de economie en daarmee de arbeidsmarkt weer aan en zal het zo’n vaart niet lopen. En hopelijk zullen werkgevers ook kritisch blijven in hun aannamebeleid en mensen met een wat minder goede opleidingsachtergrond en werkervaring blijven plaatsen op vacatures waar zij het beste tot hun recht komen.

Miriam Teunissen
HRM adviseur
www.driessen.nl

Aantal keer bekeken: 947

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Rolf Tromp on 17 december 2013 at 2:21pm

Tja Jos, dat is waar maar daar veranderen wij niets aan: zolang de wereld al bestaat, is er sprake van ongelijkheden en deze zullen altijd blijven bestaan omdat ze bewust in stand worden gehouden. De heren en dames politici zeggen bijvoorbeeld ook dat alle mensen gelijk zijn, maar gaan echt wel piepen als ze bijvoorbeeld zouden moeten gaan wonen in een gebied waar voornamelijk allochtone mensen wonen. Mevrouw Femke Halsema bijvoorbeeld, nota bene van Groen Links, heeft zelfs toegegeven dat ze haar kinderen niet naar een school zal sturen waar voornamelijk allochtone kinderen zitten. Dit is maar een voorbeeld en zo zijn er nog velen te noemen. Over hypocrisie gesproken...

Reactie van Jos Driessen on 17 december 2013 at 12:13pm

Het vreemde in deze zaak is dat de dames en heren die deze regels opstellen zelf buiten schot blijven en een riant wachtgeld incasseren als ze niet worden herkozen.
Als ze er zo van overtuigd zijn dat de nieuwe regels goed zijn, moeten ze zich zelf ook onder dat regime laten vallen.
Over rechtsongelijkheid gesproken!!!!

Reactie van Rolf Tromp on 16 december 2013 at 1:54pm

Helemaal eens met Herman, onder je niveau werken is zowel voor werknemer als werkgever geen gezonde situatie. En een half jaar is erg kort, zeker gezien de huidige arbeidsmarkt.

Reactie van Herman Roovers on 16 december 2013 at 1:39pm

Verkorting van deze termijn heeft alleen zin voor werkzoekenden waar de kans op een andere baan groot is. Boven of onder je denk- en werkniveau solliciteren heeft weinig zin. Werkgevers zijn er meestal niet happig op en zullen - zoals je zelf al hoopt - kritisch blijven op achtergrond en ervaring. En zullen snel door een motivatie van een sollicitant heen prikken die niet het gewenste niveau heeft.

Ik weet niet of bij de hervorming ook de maximale reisduur aangepast wordt. Nu mag je pas na een jaar geen baan meer weigeren als de reistijd te lang is.