Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Managers beoordelen ongelijk

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er één behandelen.

Deze week probleem 32: Managers beoordelen ongelijk (Inconsistency across managers )

Sullivan beschrijft dat sommige managers meer vrijgevig zijn met goede oordelen dan andere. Medewerkers zijn bij bevorderingen veelal afhankelijk van de ontvangen oordelen in het verleden. Kortom: je bent in veel organisaties als medewerker overgeleverd aan de ruimhartigheid van je leidinggevende.

Hoe goed ben jij eigenlijk in beoordelen?

Doe hier de test (deze is een week beschikbaar).

Wat kunnen we er aan doen?

  • Maak betere afspraken met medewerkers over het verwachte functioneren. Een oordeel wordt altijd gegeven ten opzichte van een verwachting. Laten we die verwachtingen expliciteren.
  • Kalibreer de afspraken met medewerkers in vergelijkbare posities: leidinggevenden stemmen de verwachtingen die ze van bepaalde medewerkers hebben, met elkaar af .
  • Stemmen de voorgenomen oordelen met elkaar af. Leidinggevenden bespreken hun voorgenomen oordelen en moeten kunnen uitleggen waarom ze uitkomen op bepaalde oordelen. Voor grotere groepen zouden de voorgenomen oordelen tegen de kromme van Gauss gehouden kunnen worden. Niet om deze dwingend toe te passen, maar wel als een soort referentie.
  • Maak leidinggevenden bewust van hun beoordelingsvalkuilen, bijvoorbeeld door de test zoals hierboven.
  • Gebruik oordelen uit het verleden niet (zondermeer) voor bevorderingen. De oordelen zeggen iets over:
    • De verwachtingen over het functioneren in de oude functie
    • De resultaten in de oude functie (Peter’s principle)
    • Over de leidinggevende als beoordelaar

Wellicht is het beter te kijken naar wat er van de medewerker verwacht wordt na de bevordering in de nieuwe functie en in welke mate de resultaten en het gedrag in het verleden een goede voorspeller zijn voor het functioneren na de bevordering.

Volgende week: Managers weten te weinig van hun medewerkers

Jan Jacob de Groot is trainer/adviseur en beoordelen en functioneren is één van zijn speerpunten. Hij beheert www.beoordelingstraining.nl , een website op het gebied van beoordelen en functioneren. Wil je zo nu en dan een bericht ontvangen met een nieuwe video over beoordelen en functioneren? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Aantal keer bekeken: 326

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland