Wat gaat het worden de komende jaren?
Scenario1 : Een hoog verloop, veel vacatures. Uw bedrijf investeert in employer branding, in loyaliteitsprogramma's voor medewerkers, in doorgroeibeleid en in recruitment.
Scenario 2: Weinig verloop, vacaturestop. Uw bedrijf investeert in outplacement, bevriest salarissen en uw onslagrechtjurist komt vaker op de koffie dan uw headhunter.

Uiteraard heeft het economisch tij invloed op welk scenario het wordt voor u. Dus zou je verwachten dat alle HR mensen gisteren met spanning de nieuwe rapporten van het CPB hebben gelezen. Maar ik vrees dat het CPB niet meer meedoet in deze discussie. Voor wie het gemist heeft: het CPB voorspelt een werkloosheid van 6,5% in 2010. ALs het CPB een ding goed kan, dan is dat het het fout voorspellen van de werkloosheid en de spanning in de arbeidsmarkt. Ze zijn er zelfs kampioen in. Twee jaar geleden voorspelden ze dat we nu op 11% zouden zitten en waar staan we? Op 4,5%, grofweg. Dat is niet zomaar fout, dat is prutswerk. Bijna alle politieke partijen zetten in op minder ambtenaren, misschien dat ze daarom bij het CPB denken dat er zware tijden aankomen...

Is er een actuele, snelle voorspeller van de arbeidsmarkt? Jazeker, in de USA en nu ook in Nederland kijken analisten naar bijvoorbeeld het aantal gepubliceerde jobs op het internet. Bijvoorbeeld de Monster Employment Index van Monsterboard, hoewel daar ook veel op aan te merken valt volgens recruitmentblog www.recruitmentmatters.nl. Maar de voordelen zijn duidelijk: makkelijk te meten en rete-actueel. En wat blijkt: de afgelopen maand hebben we heel voorzichting een lichte stijging gemeten. Scenario 1 lijkt, ik herhaal, lijkt weer dichterbij te komen.

Een veel belangrijkere reden waarom u niet naar cijfers moet kijken komt uit het verhaal van Charlie Yin. Hij kwam in 1930 in New York aan vanuit Shanghai en begon vanuit een standje op straat Mihoen te verkopen. Dat werden al gauw twee standjes en hij had een grote familie, dus uiteindelijk at half New York Mihoen van Charlie. Een journalist vroeg hem hoe hij dat voor elkaar had gekregen, zo midden in de crisis een bedrijfje uitbouwen.
'Crisis?' antwoorde Charlie Yin. 'What crisis? What are you talking about? I do not read the papers, i come from China'

Aantal keer bekeken: 54

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Michiel Cobben on 22 maart 2010 at 2:52pm
Boudewijn, inderdaad heel herkenbaar. 'Verroer je niet'zat dat er niet in? Of is dat misschien regiogebonden.
Frans, ik denk zelf dat het voorbeeld bevestigt dat je je nikls van een conjunctuu rmoet aantrekken, gewoon hard en goed werken, crisis of niet.
Reactie van Boudewijn van Achter on 22 maart 2010 at 2:04pm
Bedrijven en organisatie ontwikkelen momenteel weinig initiatieven. Maar wat veel erger is dat ook de mensen die midden in hun carriere zitten niet serieus willen praten over toekomstplannen. Ook zij houden zich opvallend stil. Ik herinner me nog het liedje bij het verstoppertje spelen ." Blijven zitten waar je zit, hou je adem in en stik niet!
Reactie van Frans van den Berge on 22 maart 2010 at 1:19pm
Goede producten verkopen altijd. Mihoen was zojuist geintroduceerd. Dus productinnovatie i.p.v. ontslag.
Al enkele jaren is een bekende werkgever bezig met plastics op basis van aardappelmeel en andere gr oene basismaterialen. Afhankelijk van een bepaalde toevoeging heeft het product een bepaalde periode dat het 'goed' blijft, totdat het wegrot. (Ideaal voor frietbakjes zou je zeggen).

Maar deze man heeft half zijn bedrijf moeten verkopen omdat de afnemers behoudend zijn....

Een vogel in de hand betekent niet dat de zwermen van de lente al aan komen vliegen.