Het gaat mis als je wat anders krijgt dan je verwacht

Het managen van verwachtingen is in ons vak een onderbelicht aspect. Terwijl het werkende leven er juist vol van is: een salaris dat je verwacht, complimenten van een manager, gedrag van collega's, doorgroeimogelijkheden. We spreken de verwachtingen  zelden uit en toetsen ze zelden. En dat kan zorgen voor teleurstellingen. Voor sommige verwachtingen stappen we daar snel overheen, zoals de inhoud van het kerstpakket bv.  Maar  soms zijn deze van cruciaal belang. voor nieuwe medewerkers bij voorbeeld  Zij hebben verwachtingen over hun nieuwe baan en hun toekomst. Daarin wil je als organisatie absoluut geen teleurstellingen. Want dat leidt tot demotivatie en ongewenst voortijdig vertrek.   

Met welke verwachtingen van nieuwkomers kun je rekening houden? Wat verwachten nieuwkomers van een organisatie:   

  • Heldere communicatie: Een duidelijk verhaal met een open communicatie structuur. Zodat de drempel om vragen te stellen zo laag mogelijk is.
  • Waardering: Nieuwkomers zijn op zoek naar bevestiging. Ze willen graag een bijdrage leveren aan de organisatie, hun afdeling en rol en zoeken bevestiging dat ze dat op een goede manier doen. Sommige manager spreken van nature vaak hun waardering uit. Maar vaker gebeurt het niet. Voorkom dat het goede werk als vanzelfsprekend wordt beschouwd.
  • Aanpak gericht op het individu: Bij veel organisaties zijn verwachtingen geformuleerd in de trant ‘Zo doen wij dit hier en dit verwachten we van jou’. Er is weinig ruimte voor input van de individuele nieuwkomer. Die werkt echter met veel meer inspiratie wanneer hij juist kan laten zien wat hij bij kan dragen. Dan staat niet de organisatie centraal bij de leidinggevende, maar juist het individu en zijn kennis en ervaring.
  • Fouten mogen maken: Nieuwkomers willen geen fouten maken. Ze vermijden risico’s, zeker wanneer ze in hun proeftijd zijn. Maar je wilt graag dat ze het gevoel krijgen dat fouten op een constructieve manier worden benaderd. En dat er niet van hen verwacht wordt dat ze foutloos werken. Als nieuwkomers fouten durven maken zijn nieuwkomers creatief en innovatief in de eerste fase. En kunnen zij hun ervaring van buiten de organisatie inzetten voor het aanbrengen van verbeteringen.
  • Het goede voorbeeld zijn: Nieuwkomers kijken graag af. Ze zien hoe hun leidinggevende problemen oplost, hoe resultaten tot stand komen en hoe ze feedback geven en krijgen. Als een nieuwkomer met problemen komt, wil hij graag zien dat hij ze samen met zijn manager kan oplossen en deze manager voortvarend beslissingen neemt. Een van de meest belangrijke verwachtingen in deze voorbeeldrol: zien dat de manager eerlijk is in zijn afwegingen en doet wat hij zegt.
  • Ruimte krijgen: Een manager die er te veel bovenop zit en zich bezig houdt met allerlei details over wat hij verwacht en daarmee nieuwkomers van minuut tot minuut volgt, kan te weinig ruimte geven aan een nieuwkomer om te leren. Geef nieuwkomers het vertrouwen dat ze het zelf op kunnen lossen.
  • Opkomen voor nieuwkomers: Als het onverhoopt niet goed gaat door een inschattingsfout van de nieuwkomer, verwacht die laatste dat een manager voor hem opkomt. Een leidinggevende die zijn superieuren en zijn management collega’s goed managet is van belang voor een veilig gevoel van een nieuwkomer.
  • Enthousiasme: Echt goede managers zijn enthousiast. Niets is zo vervelend te zien wanneer een leidinggevende is uitgeblust in zijn rol. Gedrevenheid werkt aanstekelijk voor een nieuwkomer.
  • Feedback en training: Nieuwkomers willen nieuwe dingen leren en ook weten waar ze aan toe zijn. Feedback speelt daarbij een nog belangrijker rol dan bij bestaande medewerkers. Ze verwachten een coachende (mentor) rol van hun leidinggevende om te leren. Dit is tegelijktijdig ook vaak een tijdrovende rol die leidinggevende willen uitbesteden. Aan een buddy, directe collega of mentor.

Aantal keer bekeken: 460

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland