We zijn alweer op weg naar het einde van het jaar en de HR plannen die vorig jaar in groten getale zijn opgesteld worden nu uitgevoerd. En wat stond er zoal in deze plannen? Wat is de focus voor 2018? Wij merken dat er in de afgelopen jaren een shift heeft plaatsgevonden naar het (meer) centraal stellen van de medewerker.

De instrumenten voorbij
Tot voor kort was het nog heel gewoon om het vooral te hebben over HR analytics, strategische personeelsplanning, beoordelingssystemen en andere gebruikelijke HR instrumenten. Nu zien we dat de aandacht verschuift naar de medewerker. Zo gaf ICT aanbieder Oracle hun onlangs verschenen HR Trends Report 2018 de veelzeggende titel “The year of the Employee”. En zij zijn niet de enige die de welbekende quote van Richard Branson ter harte lijken te nemen.

“Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”

De gelukkige medewerker
Het kwartje lijkt te zijn gevallen. Het is duidelijk dat employee experience, oftewel de manier waarop medewerkers hun werk beleven, steeds relevanter wordt voor bedrijven en organisaties. Een nieuw HR-tijdperk heeft zich aangediend, waarbij wordt gestreefd naar niets minder dan gelukkige werknemers. En wanneer is een medewerker gelukkig? Simpel gezegd: als hij of zij naar het werk wil in plaats van moet, als hij zijn werkgever zou aanraden aan anderen en als hij trots is op de plek waar hij werkt. Werk is allang niet meer alleen een manier om de hypotheek te kunnen betalen; het is een invulling van een groot deel van ons leven waar we gemiddeld maar liefst zo’n 70.000 uur aan besteden! Het is daarom niet vreemd dat medewerkers steeds meer controle over zaken willen hebben, iets willen kunnen bereiken en, als het even kan, ook nog bijdragen aan een hoger doel.

Positieve resultaten
We beseffen ook steeds meer dat gelukkige medewerkers essentieel zijn voor tevreden klanten en positieve resultaten. Bedrijven die actief werken aan het geluk van hun personeel, zijn succesvoller. Door medewerkers op een positieve manier aan de organisatie te verbinden, behoud je de juiste mensen met de juiste instelling, kennis en vaardigheden. Dat scheelt niet alleen verloopkosten. Het creëert de cultuur die bij de organisatie past én zorgt voor een positieve reputatie als werkgever. Kortom, tel uit je winst!

Kloof
In het eerdergenoemde HR Trends Report 2018 schrijft Oracle dat het veel bedrijven nog niet lukt om aan de verwachtingen en behoeften van werknemers te voldoen. En terwijl werkgevers zich nog baseren op verouderde HR-strategieën, haken steeds meer medewerkers mentaal af. In de traditionele, hiërarchische werkomgeving voelen ze zich niet meer verbonden met hun werkgever en betrokken bij hun werk, waardoor ze op zoek gaan naar organisaties die wél bij hun wensen passen. Er begint een kloof te ontstaan tussen bedrijven die van het optimaliseren van de werkomgeving en medewerkersbeleving wél een prioriteit hebben gemaakt, en bedrijven die daarin achterlopen. En dat zorgt voor problemen als je bijvoorbeeld jong talent wilt aantrekken en behouden. Zo vertrekken trainees bij ABNAMRO sneller dan een paar jaar geleden. ‘Millennials stemmen met hun voeten’, zei bankier Han Mesters daar eind 2017 over in Werf&. De reden? ‘Ze willen meer vrijheid dan veel grote organisaties kunnen bieden’, aldus Mesters.

De beste employee experience
Om als organisatie de beste medewerkersbeleving neer te kunnen zetten moeten vijf aspecten van de organisatie worden geoptimaliseerd: cultuur, werkomgeving, leiderschap, de employee journey en techniek. Deze vijf vormen de basis van het door ons ontwikkelde HEART-model voor de beste employee experience en gelukkige werknemers. In ons boek "Employee Experience" kun je hier meer over lezen. We horen graag wat je ervan vindt!

Aantal keer bekeken: 759

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland