Niet iedereen is overtuigd van het nut van exitinterviews. Zo gelooft Jacque Vilet niet dat vertrekkende medewerkers zinvolle of nuttige antwoorden geven en het achterste van hun tong laten zien. Het laatste wat zij willen is hun professionele relatie op het spel zetten. Volgens Vilet kijken zij wel uit om zich kritisch uit te laten over relaties waarvan zij in de toekomst misschien weer afhankelijk zijn.

“Vertrekkers blazen geen bruggen op en voeren makkelijke en voor de hand liggende redenen aan voor hun vertrek. Bijvoorbeeld dat ze bij hun nieuwe werkgever meer geld kunnen verdienen”.


Stay-interview Zij ziet daarom meer in een ‘stay-interview’ waarin medewerkers ongedwongen vragen beantwoorden als:

• wat zijn de redenen dat jij nog steeds voor ons werkt? • als je door een headhunter benaderd bent, waarom ging je dan niet op zijn voorstel in? • welke zaken vind je in jouw werk het meeste attractief? • als wij als organisatie dingen beter kunnen doen, welke zaken betreffen het dan?

Stay-interviews leveren waardevolle informatie op en wel van medewerkers die nog voor je actief zijn. Vilet hier over:

“It’s easier to identify good things and make them better than identifying bad things after-the-fact when no one cares.”


De inhoud van stay-interviews kan gebruikt worden om ‘welgevallige’ aspecten van een functie verder te verrijken en zo het werkplezier van medewerkers verder te vergroten. Voer als één van de continue dialogen van Het Nieuwe Beoordelen een stay-gesprek.

Aantal keer bekeken: 24

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland