Nederland kent een gure economische tegenwind en maandelijks worden er naar schatting 10.000 medewerkers bedankt voor bewezen diensten en ontslagen. Het is aan de leidinggevende dit slechte nieuws te vertellen en daar hikt hij vaak tegen aan. Immers, het ontslaggesprek is, gelukkig voor hem, geen dagelijkse kost.

 

Leuk is anders
Het is niet mogelijk om op een positieve en leuke manier aan een goedwillende en enthousiaste medewerker te vertelen dat zijn jaarcontract niet wordt verlengd. Het is gewoon niet leuk om tegen een medewerker te vertellen dat hij, omdat door de rode kwartaalcijfers de opleidingenkraan is dichtgedraaid, de door hem zo gekoesterde en aan hem beloofde opleiding niet mag volgen. Slechtnieuws is er in alle soorten en maten. Het gemeenschappelijke is dat de brenger van de nare boodschap vaak enorm tegen het gesprek aanhikt en dat de ontvanger in emoties als verdriet en woede kan uitbarsten.

 

Als je mij je e-mailadres mailt, ontvang je het artikel Helaas moet ik u meedelen dat….

 

Rouwproces
De verwerking van ontslag, maar ook het niet verlengen van een contract of het afwijzen van een medewerker die intern gesolliciteerd heeft, kan vergeleken worden met een rouwproces. Hoe het rouwproces verloopt, is afhankelijk van de situatie maar doorloopt de volgende vijf fasen:
- fase 1: schok en ontkenning
- fase 2: emoties
- fase 3: onderhandelen
- fase 4: teleurstelling
- fase 5: aanvaarding

 

Medewerkers doorlopen tijdens en na een slechtnieuwsgesprek bovengenoemde fases. Het is van belang dat de brenger van het slechte nieuws deze fases herkent en aanslui¬tend op een juiste wijze reageert. Als dat niet gebeurt, loopt de brenger van het slechte nieuws het risico onnodig leed en problemen te veroorzaken.

 

Slechtnieuws is er in alle soorten en maten
Het gemeenschappelijke is dat de brenger van de nare boodschap vaak enorm tegen het gesprek aanhikt en dat de ontvanger in emoties als verdriet en woede kan uitbarsten. In het artikel Helaas moet ik u meedelen dat …….een gespreksmodel voor het voeren van een ontslaggesprek.

 

De boodschap van dit artikel is dat, als de brenger van het slechte nieuws zich aan een gesprekstructuur houdt en de kunst verstaat zich aan te passen aan de verwerkingsfase waarin de ontvanger zich bevindt, er sprake is van een professioneel gevoerd ontslaggesprek.

 

Jacco van den Berg
www.vandenbergtraining.nl
Auteur van het GROTE gesprekkenboek
Meer artikelen in de Vdb Bibliotheek.

Aantal keer bekeken: 606

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Bill Vrijenhoek on 13 maart 2014 at 9:17am

Hoi Jacco,

Ik ontvang ook graag dit artikel op e-mail billvrijenhoek@eaton.com

Vast bedankt.

Hg, Bill

Reactie van Jiska Rodenburg on 9 maart 2014 at 8:35pm

Graag ontvang ik het artikel: j.rodenburg@uniserver.nl
De LSR (landelijke stichting voor rouwbegeleiding) geeft veel advies en opleidingen op het gebied van rouwverwerking. Zeker weten dat ook zij veel tips hebben voor dit soort gesprekken.

Reactie van Janet de Vreede on 7 maart 2014 at 10:38am

Hoi Jacco,

Ik ontvang graag dit artikel op e-mail pz@hommerson.nl.

Vast bedankt.

Groetjes Janet

Reactie van Wando Beissel on 6 maart 2014 at 4:29pm

Beste Jacco,
ontvang artikel graag op wando.beissel@verzuimexpertisebureau.nl

Reactie van Dimphy Meulendijks on 6 maart 2014 at 3:00pm

Hoi, ook ik ontvang graag het artikel: hrm@circlesoftware.nl
Bedankt!

Reactie van Jacco van den Berg on 6 maart 2014 at 2:57pm

Mayke,

Bedankt voor je reactie en jou zo juist het artikel (en meer ......) gemaild.

Veel leesplezier.

Jacco

Reactie van Mayke van Oene on 6 maart 2014 at 2:49pm

Hoi Jacco, ik ontvang dit artikel graag: m.vanoene@sanquin.nl

dank!
Mayke