In deze krappe arbeidsmarkt zien we dat er veel aandacht is voor het vinden van nieuwe medewerkers. Alle middelen worden daartoe ingezet. Soms succesvol, soms niet.

En als het dan wel gelukt is om die nieuwe medewerker binnen te halen, zien we vaak dat deze toch weer vertrekt. Soms in de proeftijd, soms na afloop van het eerste contract. Wat gaat er mis?

Eerlijk beeld
Om mensen te verleiden om bij de organisatie te komen werken, wordt ‘employer branding’ vaak overdreven en schetst men een te rooskleurig beeld van de organisatie en functie. De nieuwe werkgever zegt de dingen die de kandidaat wil horen. Het gevolg is dat de werkelijkheid tegen valt. Het is belangrijk om een realistisch, eerlijk beeld te schetsen en daarmee de verwachtingen te managen.

Die verwachtingen hebben te maken met de inhoud van de functie, het team van collega’s, de werkomstandigheden, maar ook de carrièreperspectieven. Vaak wordt gesuggereerd dat ‘the sky the limit is’, maar in de praktijk valt dat tegen.

Zorg er voor dat vooraf duidelijk is wat de functie inhoudt, hoe het team er uit ziet, wat er van de nieuwe medewerker verwacht wordt en welke perspectieven er zijn. Wat zijn die ‘doorgroeimogelijkheden’, wat betekent ‘flexibiliteit’, wat verstaat men onder ‘af en toe eens overwerken’ en welke ‘salarisgroei’ is echt mogelijk?

Goede onboarding
Naast transparantie en eerlijkheid tijdens het werving- en selectieproces, is een goede onboarding ook essentieel. Zorg dat een medewerker zich vanaf de 1e minuut welkom voelt, dat alles geregeld is (computer, inlog, telefoon, werkplek, etc.), dat de nieuwe medewerker wegwijs wordt gemaakt binnen de organisatie en dat hij of zij goed begeleid wordt tijdens het inwerktraject.

Neem deze periode niet te licht op: een goede onboarding kan het verschil betekenen tussen een medewerker die snel en goed ingewerkt wordt, lekker op zijn of haar plek zit en gaat doorstromen binnen de organisatie of een medewerker die na enkele dagen, weken of maanden zwaar teleurgesteld een andere baan gaat zoeken.

Maak het waar
Tot slot: maak waar wat je zegt. Alles wat je belooft moet je kunnen waarmaken. Zo houdt je medewerkers binnenboord en zorgen ze voor toegevoegde waarde voor de organisatie.

Aantal keer bekeken: 472

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland