Hoe je hypes voor je kunt laten werken (zonder een modepopje te worden)

Als je nog niet aan HR Analytics doet, tel je eigenlijk niet meer mee.
Of als je nog geen SPP gebruikt. Niet aan talentmanagement doet. Je moet wel een beetje bijblijven, nietwaar? Het aantal mogelijkheden is eindeloos. Er worden in ons vakgebied aan de lopende band tools, checklists en trucs ontwikkeld. Voor elk probleem of uitdaging kun je terecht bij evenzoveel aanbieders van oplossingen, mogelijkheden en instrumenten.

Wat in de praktijk vaak gebeurt is dat de meest gebruikte instrumenten dan boven aan de lijstjes komen te staan. Daar waar veel over wordt gepubliceerd, of een boek wat iemand in de organisatie heeft gelezen, of een artikel in de krant kan dan een aanleiding zijn om met bepaalde acties aan de slag te gaan.


Meeliften op de golven van een hype kan in sommige gevallen heel verstandig zijn. Er is immers veel aandacht voor dat onderwerp, wat ook door jouw gesprekspartners in de organisatie wordt opgemerkt. Bovendien vind je veel experts en gebruikers die ook met hetzelfde onderwerp bezig zijn, zodat je ervaringen kunt delen.

Maar je wilt niet achter elke modegril aanlopen.

Je bent geen modepopje. Je bent een vakman of vrouw. Zorg dus dat je goed weet hoe en waarvoor jij die hype in wilt zetten. Wat is de onderliggende vraag? Welke behoefte speelt er eigenlijk in jouw organisatie? Welke issues spelen er en wat zijn de resultaten die bereikt moeten worden?


Laat de hype voor jou werken in plaats van andersom.

Als je een goed beeld hebt van je doelen, dan kun jij vervolgens bepalen hoe en wanneer jij het instrument in wilt zetten. Op die manier zit je zelf aan het stuur en bepaal jij de meerwaarde van de hype in de organisatie. Je hebt dan niet het gevoel dat je steeds achter het laatste incident aan loopt, maar kunt zelf de strategie bepalen.

Hoe doe je dat?

Om op een goede manier te bepalen welke vragen er leven in jouw organisatie kun je de onderstaande vier stappen doorlopen:


1. Weten: wat is de koers van de organisatie? Waar staat je organisatie op dit moment? Welke cijfers kun je verzamelen die je inzicht geven over de stand van vandaag?


2. Waarnemen: wat gebeurt er in de omgeving? Welke hypes krijgen nu in de media en in de vakpers veel aandacht? Over welke modes wordt in jouw organisatie regelmatig gesproken? Leg je oor te luisteren bij netwerkbijeenkomsten, lees de vakbladen en spreek met smaakmakers in je organisatie. Luister naar wat zij noemen als belangrijke ontwikkelingen en trends


3. Wensen: op basis van de antwoorden op de eerste twee vragen kun je bepalen wat de belangrijkste en meest kansrijke ontwikkelingen zijn voor jouw organisatie. Wat wil je bereiken en welke trend kun je daarvoor op dit moment inzetten? Een keuze maken is daarbij cruciaal. Dan kun je je aandacht richten op dat doel.


4. Werken: Bepaal welke uitwerking van de trend of hype past bij de doelen die je wilt bereiken. Geef in de communicatie aan op welke trend dit aansluit en waarom dit een belangrijke meerwaarde is voor de organisatie op dit moment. Wees je bewust van eventuele negatieve bijeffecten. Maak vooral gebruik van de veelheid van publicaties die over een trend of hype verschijnen en zet die in voor het doel waarvoor jij ze wilt gebruiken.

Laat de hypes niet jouw agenda regeren, maar zet trends en hypes slim in om de doelen voor jouw organisatie te bereiken. Zo lift je mee op aandacht die er al is en richt je die op het bereiken van jouw resultaten!

Vond je dit artikel interessant? Download het gratis eBook Bouwen aan Vertrouwen in 7 praktische stappen op www.bubozzz.com. Ook geschreven door Marjon Bohré. Zij helpt leiders bij het vergroten van vertrouwen en verbinding. Omdat zij gelooft dat dat leidt tot betere resultaten en meer geluk.

Aantal keer bekeken: 493

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van vincent vrooland on 28 mei 2014 at 4:26pm

Je kunt zelfs stellen: wie zich te veel laat leiden door het genereren van cijfers doet mee aan een hype waarmee hij/zij zichzelf ten onrechte overbodig maakt. Er is wel eens onderzocht welk percentage cijfers die HRM levert nuttig is. Het antwoord is: gemiddeld 20%.
Er wordt veel geleverd waar niet om is gevraagd en andersom. De vier W's van Marjon verdienen wel een aanvulling met een vijfde W: Wandelen. Weten wat de koers van de organisatie is, waar managers behoefte aan hebben, hoe ze de toekomst zien en wat ze daarvoor nodig hebben: het staat in geen enkele softwaretoepassing. Wandelen en je netwerk gebruiken is beter. En ook beter voor de \HRM-waarde toevoeging.