Je hoort het regelmatig: er komt een nieuwe topman en na een paar maanden is hij weer vertrokken. “Verschil in inzicht in de te voeren strategie van het bedrijf’ wordt er als tactische reden gegeven. 

Maar wat jaagt een nieuwe executive echt weg? 
de valkuilen om te checken


- Frustratie:  Van de senior executives die van buiten komen, faalt 40 tot 50% volgens consultancy bedrijf Leader OnBoarding. Zeker wanneer ze geen fundering bouwen voor hun veranderingen. 75% van hen zijn vertrokken of ontslagen uit frustratie.
- Trage impact: In een onderzoek van Egon Zehnder onder 588 leiders geeft 60% van de executives aan dat het meer dan 6 maanden duurt voordat ze impact kunnen maken in hun rol. Maar de resultaten worden veel sneller verwacht. Slechts 30% van de executives krijgt support voor zijn onboarding om die versnelling succesvol te maken.
- Onvoldoende relaties: 60% van de managers die falen geeft aan dat op de eerste plaats komt omdat ze onvoldoende effectieve relaties hebben opgebouwd, volgens onderzoek van Tanya Bauer. Uit het onderzoek van Egon Zehnder komt een vergelijkbaar beeld: 80% wil beter zicht op interne netwerken en begrip van de dynamiek van het team. Samenwerken met insiders die de nieuwe executive willen laten slagen is daarom bijzonder belangrijk.
- Nauwelijks pre-boarding: 74% van de nieuwe leiders geeft aan dat ze graag support zouden hebben gehad voordat ze aan hun nieuwe rol zouden zijn begonnen. Een goede pre-boarding dus.
- Ineffectieve feedback: Constructieve feedback speelt een belangrijke rol. 85% van de nieuwkomers wil die feedback graag ontvangen om sneller te integreren. Uit een wereldwijd onderzoek van Leadership IQ onder 5.247 managers blijkt echter dat 26% van die nieuwe medewerkers niet met feedback om kan gaan. Een gebrek aan coachability noemen de onderzoekers het. Een aandachtspunt tijdens de selectie van een kandidaat. En voor verbetering van de kwaliteit van feedback intern.


CEO Dirk Philips vertrok ooit na 2 maanden bij Royal IHC. Hans ten Cate, president commissaris, gaf aan ‘bestuurders moeten elkaar iets gunnen en elkaar steunen’. Zo komt iemand niet alleen aan boord, maar word hij ook lid van de crew. Daar draait het tenslotte om. 

Ardienne Verhoeven is gespecialiseerd in de onboarding voor snel en blijvend succes van nieuwe medewerkers. Weten wat onboarding voor u kan betekenen? kijk op www.workwonders.nl.     

Aantal keer bekeken: 233

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland