Ontslagzaken worden door toedoen van HR vaak een stuk lastiger, stelt Joost Buur, advocaat bij KZO Advocaten in Tilburg."HR is te soft bij ontslag."

Volgens de advocaat en docent van de workshop ‘Ontslag: als het moet, doe het goed‘ is HR gewoon te aardig in functionerings- en beoordelingsgesprekken.”Kritiek wordt te eufemistisch gebracht. De werknemer heeft dan helemaal niet het idee dat het zo slecht gaat. Dat maakt een ontslagzaak een stuk lastiger.”

Ontslagbeleid
Ook schort het bij veel bedrijven volgens Buur aan een ontslagbeleid. “Vaak is er wel een personeelshandboek. De gronden voor ontslag op staande voet bijvoorbeeld staan hierin duidelijk beschreven. Maar een echt beleid? Dat ontbreekt vaak. Vooral voor disfunctioneren en verbetertrajecten. Wat is de duur van een traject? Wat zijn de doelen? Als dat niet duidelijk omschreven is, sta je als werkgever echt niet sterk voor de rechter.”

Lees het volledige interview met Joost Buur op PWdegids.nl

Tip! Meer weten over het ontslagrecht en het spanningsveld tussen lijnmanager en advocaat? Schrijf u dan nu in voor de workshop Ontslag: als het moet, doe het goed.

Aantal keer bekeken: 342

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Ruud van Gerrevink on 29 september 2014 at 1:49pm

Eens met Femke. Niet zelden ben ik gevraagd te adviseren omtrent een (eventueel) ontslag van een "niet functionerende" medewerker en komen er vervolgens nietszeggende of zelfs positieve verslagen van functioneringsgesprekken op tafel. Inderdaad verschuift de focus dan naar de leidinggevende (en diens leidinggevende!).

Reactie van Femke Meerdink Veldboom on 29 september 2014 at 12:59pm

HR te soft? De manager is degene die het gesprek eufemistisch brengt en opschrijft. Wanneer HR hierop feedback geeft, is de manager degene die de noodzaak bagataliseert. Pas als de emmer van de manager is volgelopen, wordt de maanger duidelijk naar de medewerker. De manager heeft geen vertrouwen meer, verbetertrajecten zijn kansloos. HR moet niet softer zijn, de manager moet eerlijk maar vooral altijd (continue) feedback geven en niet pas op moment dat de irritatie zijn hoogtepunt bereikt heeft.