De afgelopen paar weken hebben zes of zeven keer partijen me benaderd voor een HR-rondetafelgesprek of een congres met een HR-gerelateerd onderwerp. Soms om te spreken, soms om deel te nemen, soms word ik zelfs gebeld door een accountmanager om meerdere entreebewijzen af te nemen, of te sponsoren. De bijeenkomsten hebben stuk voor stuk mooie titels hoor, dat is niet het probleem: Future of HR, Trends 2020, Digitalisering, Duurzaam Organiseren. Mijn twijfel zit in de frequentie. De hoeveelheid HR-congressen lijkt vele malen groter dan die in welke andere functiegroep ook. En dat blijkt te kloppen: na een uurtje googelen in de trein en ook mijn spambox eens goed bekeken te hebben, lijkt HR inderdaad een makkelijke prooi voor de congresindustrie. Navraag bij enkele collega’s van allerlei pluimage deed dit met een glimlach van hun kant, bevestigen.

Nieuw onderzoek

Ik ben de laatste die zal zeggen dat het niet van belang is om je extern te oriënteren. Het is cruciaal om ons vakgebied verder te ontwikkelen. Toch lijken de meeste HR-congressen daar niet op te focussen; ze zijn gesponsord door trainers, leiderschaps- of andere HR-suppliers die ook een groot deel van de break-outs voor hun rekening nemen. Nieuw en baanbrekend onderzoek, door de betere strategieconsultants, start-ups of vanuit universiteiten, ontbreekt vaak. Echte innovatie of inzichten door nieuw onderzoek staan zelden op het programma.

Bijpraten

Als vernieuwing niet het onderwerp is, waarom is er dan toch een markt voor al die HR-congressen en bijeenkomsten? Het antwoord op deze vraag schuilt in de deelnemers zelf: wij HR-professionals. Wij zijn bij uitstek sociale wezens die het heerlijk vinden om met collega’s te spreken over wat ons dagelijks bezighoudt. Niet eens het netwerken, een nuttig onderdeel van een conference, maar gewoon het bijpraten vinden HRM’ers van belang.

Oncomfortabel

Bij collega’s en de vele suppliers vinden we een luisterend oor voor onze dagelijkse uitdagingen en beslommeringen; aandacht die we binnen onze organisatie vaak missen. Tussen HR-collega’s en de HR-suppliers voelen we ons op ons gemak. Het is vertrouwd en veilig. We worden gedurende het evenement niet door de eigen organisatie ‘gechallenged’, en wanen ons ook geen Calimero. Maar leren we echt? Krijgen we inzichten die onze organisatie vooruit helpen? Worden we er beter van? Voor leren is een stap richting het onbekende nodig. Dit moet soms een beetje oncomfortabel zijn.

Aantal keer bekeken: 293

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland