Als manager HRM heb ik enerzijds veel contact met HR-professionals en mag ik anderzijds regelmatig bij bedrijven een kijkje nemen in de HR-keuken. Voeg daar nog een flinke portie persoonlijke HR-missie aan toe dan geeft dat mij een goed basisrecept voor een serie blogs en verhalen die ik graag wil delen met de HR-community in Nederland.

Ik gun je wendbaarheid…

Steeds vaker hoor je stemmen opgaan dat het anders moet. Het is een geluid wat ikzelf overigens ook regelmatig laat horen. Er is echter nog wel een flinke brug te slaan tussen woorden en daden in dit kader.
In een gesprek over dit onderwerp rijst vaak al snel de vraag; we voelen dat het anders moet, maar waar zit hem dat in? En hoe dan eigenlijk; zijn we wel wendbaar genoeg?

"Waarom doen we het eigenlijk zo? Omdat we het eigenlijk altijd al zo doen!" is een uitspraak die ik veel hoor en niet alleen in HR-land. Als ik één uitspraak zou mogen bannen uit ons vocabulaire dan zou het die zin zijn; het voegt niets toe en bevestigt de passieve en ruggengraatloze houding van diegene die het over z’n lippen laat rollen.
Een tijdje geleden mocht ik een gastcollege geven aan de Fontys University of HRM over Beoordelen. Een korte rondvraag leerde dat een gemiddeld gen-Z, aanstormend HR-talent geen idee heeft waar het beoordelen eigenlijk vandaan komt, laat staan dat ze de #1 stagevraag kunnen beantwoorden: beste stagiaire, kun jij een advies schrijven over hoe we de beoordelingssystematiek beter kunnen toespitsen op onze visie en strategie?. Natuurlijk kan de stagiair dat niet. Pas op het moment dat je weet wat de oorsprong is en waarom we het ooit zo zijn gaan doen, wordt pas duidelijk wat een reden kan zijn om het anders te gaan doen! Tijdens het gastcollege heb ik de studenten laten zien dat beoordelen is afgeleid van het Latijnse Ordalium, wat zoveel betekend als het oordeel van God. De kerk heeft het onder andere ingezet om hiërarchie te kunnen handhaven. Hiërarchie is de wereld van werken ingeslopen ten tijde van de industriële revolutie. Daar ligt dan ook de oorsprong van onze huidige beoordelingssystematieken.

Industriële revolutie
Eigenlijk is alles wat we nu doen in HR-land een direct voortvloeisel uit de industriële revolutie. De industriële revolutie was een periode die meer dan 200 jaar geleden is begonnen en inmiddels ook alweer is geëindigd.
De wereld is verder gegaan, we hebben andere inzichten, andere wensen en andere doelen dan 200 jaar geleden; onze missie en visie zijn veranderd. Dan is het toch vreemd dat we nog steeds van systemen gebruikmaken die wel uit die tijd stammen? Wat maakt dat we qua HR-systemen en tools niet met de snelheid veranderen waarmee we als mensheid wel veranderen? En daarop voortbordurend: ben jij als HR-professional wendbaar genoeg om die verandering in te zetten? Is jouw organisatie wendbaar genoeg om te anticiperen op de toekomst?

Eigenlijk zouden we dat sowieso wat vaker moeten doen: de vraag te stellen waarom we de dingen doen zoals we ze doen en onszelf uitdagen om op deze vraag een oprecht antwoord te geven...
Het antwoord zal dicht bij de oorspronkelijke missie en visie liggen, maar is die nog wel passend?

Ik gun je....
Gun jezelf de ruimte en vrijheid om het anders te doen. Gun jezelf de kans om buiten de heersende paradigma's te treden en gun jezelf vooral nieuwe inzichten en kracht om zaken in beweging te zetten. Dat is in mijn ogen ook waar het echt om draait: jezelf en je omgeving de wendbaarheid gunnen om zich aan te passen aan de wereld die snel verandert. En dat gunnen, dat kan nou net de brug zijn tussen woorden en daden als het gaat over dingen anders doen.
De volgende keer als je een HR-onderwerp aanpakt, daag jezelf dan eerst eens uit door terug te gaan naar de echte oorsprong: waarom doen we het eigenlijk zo en past het nog wel bij de huidige visie en missie? Je zult zien dat je inzichten krijgt die je wendbaar maken richting de toekomst.

Aantal keer bekeken: 391

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van Rien van der Heijden on 3 april 2014 at 12:16pm

Hallo Kai,
Ik heb voor een groep studenten wel eens aangegeven, dat HR niets anders is dan, het zorgen voor voldoende medewerkers die tijdig optimaal inzetbaar zijn en blijven. Ik heb toen aan deze zin alle instrumenten gekoppeld die wij als HR professionals inzetten en... het klopt nog steeds.

Reactie van Kamiel Rietsema on 15 januari 2014 at 1:47pm

Wendbare medewerkers maken wendbare organisaties. En dat is de sleutel tot succes want alleen dan blijf je de concurrentie voor, houd je de kosten op peil en vind, bind en boei je talentvolle medewerkers.

Reactie van Kai Grunewald on 13 januari 2014 at 10:38am

Dank je Wil!

Reactie van Wil Houtzager on 11 januari 2014 at 4:20pm

? moet natuurlijk een ! zijn!

Reactie van Wil Houtzager on 11 januari 2014 at 4:20pm

Mooi betoog Kai? Complimenten.