7 simpele stappen om verwachtingen naar je werknemers glashelder te maken

Als je bevlogen werknemers wilt die goede prestaties leveren dan is het essentieel dat je verwachtingen over en weer helder hebt. Als jouw medewerkers niet goed weten wat er van hen wordt verwacht dan zullen ze werk afleveren wat niet aan norm voldoet. Het zorgt ervoor dat er wrijving ontstaat tussen jou en je werknemers.

Als jouw medewerkers glashelder weten wat er van hen wordt verwacht dan zorgt dat voor rust. Psychologisch gezien creëert het een gevoel van veiligheid. En daardoor zullen mensen eerder bevlogen raken en het beste van zichzelf geven. Het hebben van heldere verwachtingen die goed worden begrepen is dus een van de eerste dingen waar je voor moet zorgen als je een bevlogen team wilt.

Maar soms is het gewoon lastig; dan denk je dat je jouw verwachtingen heel goed hebt doorgesproken met je medewerker maar dan blijken ze achteraf helemaal niet zo helder als dat jij dacht dat ze waren.

Om te komen tot heldere verwachtingen voor je medewerkers heb ik 7 stappen op een rijtje gezet:

1. Maak ze eerst helder voor jezelf.
Het is lastig om heldere verwachtingen op te stellen als je zelf niet precies weet wat ze zijn. Dit klinkt heel logisch maar de verleiding is groot om zaken te verwachten van een medewerker zonder dat je zelf echt precies begrijpt wat het inhoudt. Als je het niet duidelijk kunt vertellen of op kunt schrijven dan ben je nog niet klaar voor een gesprek met je medewerker.

2. Weet op welke gebieden je verwachtingen nodig hebt.
Er zijn 4 gebieden waar het loont om heldere verwachtingen te hebben. In het kort zijn dat: het werk; de communicatie (hoe communiceren met elkaar); de responsetijd (hoe snel reageren we op (elkaars) verzoeken); de cultuur (hoe gaan wij met elkaar om in het team of op de afdeling). Beschouw die vier gebieden als een checklist. Kijk of je op elk van die gebieden heldere verwachtingen hebt. Zo niet zorg dan dat je de gaten opvult.

3. Begrijp waarom je heldere verwachtingen nodig hebt.
Belangrijk is dat je aan je medewerkers de context en de bedoeling geeft van die verwachtingen. Als je helder maakt waarom je op bepaalde gebieden duidelijke verwachtingen nodig hebt dan help je hen het grotere plaatje te zien. Ze zullen jouw verwachtingen dan beter begrijpen en ze zullen zich er eerder aan verbinden.

4. Bespreek ze met je medewerkers.
Maar doe dat alleen als je de eerste drie stappen hebt gedaan. Het risico bestaat anders dat jouw verwachtingen onvolledig of onduidelijk zijn.

5. Maak verwachtingen wederzijds.
Jouw medewerkers zullen ook verwachtingen hebben over jou als leidinggevende. Gebruik het gesprek om helder te krijgen wat je van elkaar nodig hebt om succesvol te zijn. Vraag bijvoorbeeld; "wat heb je van mij nodig om je werk goed uit te kunnen voeren".

6. Schrijf ze op.
Opschrijven zorgt direct voor meer duidelijkheid.Krijg overeenstemming.

7. Zorg dat je de verwachtingen beiden goed doorleest.
Om ervoor te zorgen dat je ze allebei begrijpt en je overeenstemming hebt.

Veel succes!

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen?
Download gratis het e-rapport: 5 makkelijk-te-volgen tips om de bevlogenheid van je team te vergro...

Aantal keer bekeken: 4783

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland