Waarom zou je investeren in onboarding? Wat levert het je op? Daarvoor zijn cijfers nodig. Laten we er eens een aantal op een rijtje zetten. En kijken welke metrics je kunt gebruiken om te meten of, wat en hoe je de onboarding wilt veranderen.

In het kort een paar cijfers uit algemene onderzoeken naar onboarding:



1. Wat zie je bij slechte of geen onboarding?

  •  Een hoog percentage ongewenst voortijdig vertrek. Meer dan de helft (51 procent) van de vertrekkers maakt die beslissing binnen een half jaar. Gemiddeld stopt 10,2 procent binnen een jaar tijd met zijn nieuwe baan. Slechts 13 procent van de bedrijven scoort 'zelden' bij mensen die het eerste jaar alweer weglopen (onderzoek van het Amerikaanse Brandon Hall Group)
  • Snel teleurgestelde medewerkers: 4% van nieuwe werknemers verlaat hun baan na een desastreuze eerste dag en 22% van het personeelsvertrek  vindt plaats in de eerste 45 dagen van hun aanstelling (onderzoek van Bersin by Deloitte
  • De kosten van voortijdig vertrek lopen op: Schattingen dat het verliezen van een werknemer in het eerste jaar minstens drie keer het salaris van die werknemer kost (ook Bersin by Deloitte). De algemene employee turnover kosten worden door anderen ingeschat op 50 – 150% van het jaarsalaris (Pwc)
  • Mindere prestaties: IMD-professor Watkins geeft in zijn onderzoek aan dat wel 40 procent van de nieuwe managers de verwachtingen niet waarmaakt. Meestal ligt het niet aan het gebrek aan competenties of ervaring. Vaak zijn de ‘regels van het spel’ moeilijk in te schatten. En het is moeilijk om een cruciaal netwerk op te bouwen, met name met hun peers in de organisatie. (artikel Harvard Business Review, Watkins)


2. Wat levert goede onboarding op?

  • Betere prestaties / winst voor organisaties:  Een passend onboarding programma verbetert de revenu voor iedere full time employee met 17% ( onderzoek Aberdeen group)
  • Verbetering op diverse KPI's"Organisaties met een volwassen onboarding beleid beter presteren op verschillende aspecten, volgens een onderzoek onder HR managers (onderzoek Brandon Hall)

Onboarding in jouw organisatie concreet maken
Wanneer je de onboarding in jouw organisatie concreet uit wilt drukken kun je verschillende dingen meten. Denk daarbij aa: 

  • Pre boarding: Is in ieder geval 100% van het ‘papierwerk’ van de nieuwkomer klaar voor binnenkomst?
  • Verwachtingen: Check 3 maanden na binnenkomst bij nieuwkomers in welke mate hun ideeën over de cultuur, organisatie en hun rol uitgekomen zijn.
  • Verbinding: Onderzoek bij nieuwkomers of ze zich verbonden voelen, met wie ze contacten hebben en of dit implicaties heeft voor hun retentie en productiviteit.
  • Prestaties: Vergelijk de prestaties van de nieuwkomers die een goede onboarding hadden met de nieuwkomers die dat niet hebben gehad.
  • Retentie: Vergelijk de retentie van medewerkers na 6 maanden, 12 maanden en 3 jaar tussen degenen die geen, weinig of goede onboarding hadden.

Ardienne Verhoeven is eigenaar van Workwonders. gespecialiseerd in onboarding van nieuwe medewerkers. 
Weten hoe het met de onboarding binnen uw organisatie staat: kijk op www.onboardingmonitor.nl voor een scan of neem contact op via 06 5337 1412

Aantal keer bekeken: 1805

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland